10 anledningar till varför idrotten är en social kraft i samhället

Idrotten betyder otroligt mycket för samhället enligt oss. Det finns så många fördelar med att idrotta och samtidigt vara delaktig i en idrottsförening. Självklart är idrotten en otrolig kraft i sig. Men vi själva älskar föreningslivet och vill här lista några av våra bästa anledningar till varför vi brinner för idrott i föreningslivet:

• Idrotten ger både barn, unga och vuxna ett sammanhang, en gemenskap. Många av de vänner jag har kvar från min barndom är just från min tid som aktiv idrottare och/eller ledare.
  • Idrotten är en plats att vila upp sig på och stänga ute andra problem i sin vardag. När jag hade det tufft i skolan kunde jag fly vardagen och glömma allt annat när jag var i hallen för att träna.
  • Idrotten uppfostrar framtidens ledare. Dels har jag själv växt som ledare genom alla dessa år. Jag älskar även att idag utveckla framtidens ledare genom de äldre aktiva i min egen förening som väljer att bli ledare.
  • Idrotten ökar den fysiska hälsan och välbefinnandet. Att röra på mig, oavsett om det är i föreningssammanhang, på ett utegym eller bara en promenad i skogen mår jag alltid bra efteråt.
  • Idrotten har stor potential till att jobba med demokrati och delaktighet. Förutom att skapa en demokratisk kultur som genomsyrar hela föreningen kan vi också tillsammans lära våra yngre förmågor om dessa viktiga ämnen. Vi kan lära dem hur demokratiska processer går till, peppa dem för att uttrycka sina åsikter, lyssna på dem m.m.
  • Idrotten och dess ledare har ett STORT inflytande på de aktiva. Jag älskar det här citatet:

”Barn lyssnar väldigt mycket på sina tränare, ibland kanske mer på dem än sin lärare i skolan eftersom de gör något de själva har valt”.

• Idrotten kan ses som en stor integrationspunkt för samhället. Ett exempel är Tillsammans Cup som skapats av just den anledningen, att integrera nyanlända med svenskar som spelar fotbollsturné tillsammans.
  • Idrottens ledare är i sig en otroligt kraft för civilsamhället.  På KIT skrev de härom veckan att vi har ca 650 000 ledare i Sverige och om de skulle få lön skulle de kosta samhället 20 miljarder varje år!
  • Idrotten kan öka självförtroendet /självkänslan hos både aktiva och ledare. Självklart kan det bli tvärtom också men vi har sett så otroligt många exempel på aktiva och ledare som vuxit med hästlängder på flera olika plan.
  • Idrotten tränar oss på att misslyckas. Att gå igenom barndomen och aldrig misslyckats tänker vi kan få förödande konsekvenser i vuxen ålder där allt kanske inte går som det tänkt. På träningen kommer du inte kunna lära dig allt på en gång utan måste försöka flera gånger. Det är en stark kraft att ha med sig senare i livet också.

Behöver din förening hjälp med administrativa uppgifter så att ni kan fokusera mer på verksamheten?
Tveka inte att kontakta oss på FöreningsKraft och berätta vad just DIN förening behöver hjälp med :).