5 tips på effektivisering av det dagliga arbetet

I regel är inte januari den månaden då Sveriges befolkning sprudlar av energi. Julen är slut, solen går upp när de flesta redan kommit till jobbet och konceptet ”Blue Monday” har blivit viralt. Terminsstarter i föreningslivet är ofta förknippat med uppdatering av grupper, många frågor, mailutskick och fakturering vilket tar på krafterna.

Ett sätt att spara på energin och få ut så mycket som möjligt av arbetsdagen är att implementera nya rutiner på jobbet. Dessa fem tips på effektivisering kan du börja med redan idag.

effektivisering av det dagliga arbetet

1. Sluta multitaska

Hjärnan är inte byggd för att göra flera saker samtidigt. Att göra flera saker på en gång med bibehållen kvalitet har visat sig omöjligt enligt flera forskningsrapporter på ämnet. I föreningslivet är det lätt att leva med en fot i träningslokalen och den andra på kansliet och ännu lättare att växla mellan att planera träningen till att komma på att man glömt fakturera de nya idrottarna i föreningen. Starta med en uppgift och fortsätt tills du gjort meningsfulla framsteg eller blivit klar.

2. Börja prioritera

Varje morgon när du startar din jobbdag behöver du ha koll på vad som är viktigast att göra under dagen. Gör en lista med papper och penna! Kommer det under dagen upp något annat som kan verka viktigt, stäm av med listan! Går uppgiften i linje med målen för dagen? Är den nyfunna uppgiften inte avgörande för ditt arbete så går det att vänta med den till prioritetslistan är färdig. Det är däremot viktigt att inte glömma varför vi i föreningslivet gör det vi gör, för idrott genom hela livet.

3. Ifrågasätt möten

Du har säkert hört det förut, men det tåls att upprepas. Många möten kan strykas. Tar mötet mer energi och tid än vad det ger utdelning är det inte prioriterat och behöver ifrågasättas. Ett annat alternativ är att endast ha halvtimmes-möten. Då tvingas de involverade att hålla sig till de mest prioriterade frågorna på dagordningen. Det är lätt att det är många som vill ha möten med någon som arbetar både med träningen och den administrativa delen i en förening. Styrelsemedlemmar, föräldrakommittén eller kommunen. Vad kan klaras av via telefon?

4. Planera din dag efter din egen hjärna

Har du möjlighet att själv påverka när du gör vissa arbetsuppgifter är det värt att lägga en extra tanke på din planering. Är du knivskarp på morgonen eller behöver dricka minst två koppar kaffe innan du är igång? Dippar du efter lunch och behöver göra rutinarbete då? Utgå från dig själv och planera därefter.

5. Ta hjälp av FöreningsKraft

Genom att lämna över administrativt arbete till oss så kan du fokusera på de övriga uppgifter du behöver göra! Vi på FöreningsKraft kan även hjälpa till att skapa nya rutiner och strukturer som passar just er förening och effektiviserar det dagliga arbetet. Vi finns här för er! Läs mer här vad vi kan hjälpa just DIN förening med.