Att samtala med barn – 5 konkreta tips

Som ledare inom idrotten kan du stöta på barn eller ungdomar som på olika sätt har det tufft. Kanske har de blivit kränkta eller mobbade i föreningen eller i skolan? Kanske har de det tufft hemma? Eller kanske har de nyligen bråkat med sin bästa kompis? Oavsett vad som har hänt kan du som vuxen finnas där för samtal. Antingen för att stötta och lyssna eller för att du behöver gå in och ta tag i problemet som uppstått.

Att samtala med barn om svåra saker är inte alltid lätt. Det kan snabbt skapa prestationsångest hos dig som vuxen och en rädsla av att behöva säga exakt “rätt” saker.
Vårt övergripande tips är att finnas där för barnet/ungdomen. Bara av att finnas där är du en skyddsfaktor, glöm aldrig det!

Sen kanske du ändå letar efter några tips på vad du kan tänka på när du samtalar med dessa barn. I detta inlägg får du 5 konkreta tips på detta!

Öppna frågor

Ett hett tips är att ställa öppna frågor. Alltså frågor som börjar med när, vad, vem, hur och var. På detta sätt får vi barnen att berätta mer som då förhoppningsvis hjälper oss vuxna att förstå. Motsatsen skulle vara att ställa ledande eller slutna frågor såsom; Visst var du lite sur redan innan bråket? Eller; Hände det i skolan igår?

Berätta, beskriva, förklara

För att inte riskera att låta som en förhörsledare kan orden; berätta, beskriv eller förklara vara till din hjälp. Du vill få barnet att prata mer än vad du själv gör och en kombination av dessa ord med de öppna frågorna kan skapa just ett sånt klimat. Exempel på frågor är:

• Kan du berätta, hur ser en träning ut för dig?
  • Vill du beskriva vad som hände?
  • Förklara, vad var det som gjorde att du blev ledsen?

Bekräfta barnet

Att berätta något betydelsefullt och svårt för en annan person kan ses som väldigt modigt, detta får du gärna berätta för barnet. Förhoppningsvis får bekräftelsen barnet att känna sig trygg nog att fortsätta prata. Det kan även handla om att bara säga att du hör vad barnet säger och visar att du är med i samtalet och lyssnar aktivt. Ett annat sätt att bekräfta är att sammanfatta det barnet har sagt. Då kan du dels visa att du har lyssnat men också dubbelkolla om du har förstått allt rätt utifrån barnets perspektiv.

Lova aldrig något

Detta ett mantra vi alltid tar med oss när vi pratar med både barn och vuxna som är i en tuff situation. Du kan ALDRIG garantera att allt kommer att bli bra. Att klasskompisarna kommer sluta mobbas, att pappa kommer sluta dricka eller att det kommer sluta göra ont i själen. Däremot kan du berätta att du kommer att göra vad du kan för att det ska bli så bra som möjligt. Lova heller aldrig att du inte kommer berätta vidare om det barnet säger. Vårt tips är att istället försöka förklara för barnet VARFÖR du behöver berätta detta vidare, för att det ska bli så bra som möjligt för det berörda barnet.

Resurser i omgivningen

Kom ihåg att du inte behöver göra allting själv. Det finns med stor sannolikhet exempelvis vuxna i hemmet, i skolan eller andra ledare/styrelsen du kan vända dig till när problem dyker upp. Börja titta på resurser i barnets närhet. Om situationen kräver kan det även vara aktuellt att hänvisa/ta hjälp av andra personer utifrån såsom socialtjänsten eller polis. Om det är så pass allvarligt är vårt tips att i första hand vända dig till styrelsen i din förening som ska kunna hjälpa dig vidare.

För fler tips kring samtal med barn, kolla in BRIS grymma hemsida!

Läs gärna också: Barnkonventionen inom idrotten – Delaktighet