Barn- och ungdomsråd som verktyg för delaktighet

En av Barnkonventionens artiklar handlar om att barn har rätt att utrycka sin mening och få den respekterad (artikel 12). Barnens spelregler, framtaget av BRIS och RF, har också en artikel som handlar om barns delaktighet (regel 7). Det här med delaktighet är med andra ord en viktig del även inom idrotten (oavsett ålder!). Men hur kan vi på ett konkret sätt skapa delaktighet för de aktiva i föreningen?

Det går förstås att göra på många olika sätt och vi har skrivit andra inlägg om det här ämnet och kommer säkerligen skriva många fler. Klicka exempelvis här för att läsa fler inlägg om ämnet.

Den här gången vill vi lyfta “barn- och ungdomsråd” som ett verktyg för delaktighet i en idrottsförening. Igår hade vår VD Jessica ett första möte med ett nystartat barn- och ungdomsråd i sin egen förening och det var superkul och blev väldigt lyckat!

Exempel på upplägg

Utifrån rådande förutsättningar skapades ett pilotprojekt. Varje grupp som hade aktiva 10 år eller äldre fick lotta fram 2 st representater bland de intresserade som ville sitta med i rådet. För mig är det viktigt att deltagandet i rådet bygger på frivillighet. För att de aktiva då ska kunna göra ett frivilligt val behöver de information om vad det innebär att sitta med i rådet. Därför försökte jag så tydligt som möjligt meddela tränarna i varje grupp hur upplägget skulle vara och vad vi skulle prata om.

Igår träffades vi första gången i ca 1.5 timme. Nästa träff är om en vecka. Innan dess ska de gå tillbaka till sina grupper och fråga vad de tycker i specifika ämnen vi tog upp på mötet. Eftersom endast 2 st från varje grupp sitter med i rådet behöver de få input från övriga aktiva i föreningen så att fler åsikter lyfts och blir hörda.

Nästa träff får representanterna berätta vad de själva tänkt kring det vi tog upp och även framföra vad övriga i respektive grupper tyckte. De kommer också få skriva ner deras slutsatser som jag sen kommer ta vidare till styrelsen.

En sista del i rådet handlar om att bli speciellt inbjuden till ett styrelsemöte. Dels för att få framföra åsikter och tankar de har men också få en inblick i vad en styrelse gör och hur möten går till.

Exempel på innehåll

Så här lade jag upp första träffen:

• Kvällens dagordning
  • Föreningens historia
  • Vilka är vi?
  • Föreningens struktur
  • Barn- och ungdomsrådet: syfte och uppdrag
  • Uppdrag: vad ska vi göra på uppvisningen i december?
  • Utvärdering

Så här tänker jag lägga upp andra träffen:

• Kvällens dagordning
  • Återkoppling kring uppdraget
  • Sammanfattning till styrelsen
  • Hur mår grupperna
  • Utvärdering

Några reflektioner

En av mina viktigaste poänger under första träffen var att de aktiva är medlemmar i föreningen och de som också bestämmer vad styrelsen ska fokusera på under året. Detta hade ingen av de aktiva koll på och blev väldigt intresserade och laddade när vi började prata årsmöte m.m.

Tack vare det här mötet blir det troligen en stor förändring i strukturen inför och under årsmötet. Ett exempel kan vara att inte bara bjuda in de aktiva via föräldrarna utan även bjuda in dem direkt, via ex träningarna och instagram där vi märker att vi har många gymnaster som följare.

Det kändes viktigt att ha en dagordning på mötet så att de får en känsla av hur ett styrelsemöte går till. Under träffen fick jag till och med den här frågan från en av de aktiva:

Hur gammal måste man vara för att sitta i styrelsen?

Då kände jag att mitt budskap om delaktighet gått fram.

Utvärderingen i slutet kändes också väldigt viktig även om det endast handlade om att jag frågade hur de tyckte att mötet hade varit. De kom exempelvis fram till att vi kan korta ner mötet nästa gång.

Jag hade så mycket energi när jag gick från mötet och är glad över att vi startat det här. Jag kan verkligen varmt rekommendera konceptet. Inte bara för att öka delaktigheten bland de aktiva utan även för att få de aktiva mer engagerade i föreningen och även mer intresserade av att sitta med i styrelsen.

Läs också: Barnens spelregler – Delaktighet