Corona-anpassa sommarlägret med utomhuslekar

Den glada nyheten är att sommarens läger kan bli av! De allmänna råd från Folkhälsomyndigheten till idrottsrörelsen som fortsatt gäller efter den 14 juni är:

• Var utomhus om möjligheten finns då det är betydligt mindre smittorisk
  • Begränsa antal åskådare och undvik trängsel

Att förlänga terminen med ett sommarläger är mycket uppskattat hos de aktiva. För att genomföra lägret på ett säkert och roligt sätt är utomhusaktiviteter att föredra! Oavsett idrottsförening och inriktning är det positivt att bryta av träningen med en övning eller utomhuslek som svetsar samman gruppen eller skakar om gruppdynamiken. Kanske har någon som brukar befinna sig i bakgrunden på ordinarie träningar fantastiska ledaregenskaper eller kan svara rätt på flest frågor i en frågesport?

FöreningsKraft har sammanställt massor med tips för utomhuslekar och samarbetsövningar, både på land och i vatten!

Utomhuslekar och samarbetsövningar till sommarlägret

I detta häfte hittar ni 17 lekar, tips och trix och massor av inspiration till sommarlägrets aktiviteter! Bland annat en lek där namnet avslöjar syftet, Blind hinderbana. Leken främjar både fysisk aktivitet och tränar idrottarna i sin samarbetsförmåga.

Vattenaktivitet – för alla åldrar

Under ett sommarläger är det ofta uppskattat med avbrott i träningen för att ta sig iväg till en sjö, ett hav eller en pool för svalkande dopp. Passa på att få in nån lek eller övning även här för att bygga på gruppens sammanhållning. Övningar i vattnet kan vara mycket utmanande, beroende på ålder och simkunnighet är det viktigt att anpassa lekarna. Säkerheten går alltid först!

För lite äldre barn går det till och med att lägga in ett kondition- och styrkepass i vattnet! Dela upp idrottarna i lag, kasta in en eller flera bollar som flyter och spela sedan vattenpolo med bestämda markeringar för målen. Att sedan spela 3 x 5 minuter där idrottarna inte når botten är ett sätt att göra det hela än mer utmanande. Det går även att göra enklare stafetter med roliga inslag, idrottarna kan till exempel ”lämna över stafettpinnen” genom att simma med en t-shirt som dom sedan lämnar över till personen efter. Viktigt att ha en ledare på land med god översikt för att kontrollera att alla mår bra och kan hantera situationen.

För de lite yngre barnen behöver övningarna vara enklare. Ta med två uppblåsbara luftmadrasser och köra stafett genom att sparka med benen! På detta sätt kan barnen samarbeta genom att synkronisera sina sparkar. En annan samarbetsövning är att barnen får 5 minuter på sig att bygga en mindre flotte. Den ska sen färdas mellan två punkter, med denna lek kan alla lag dela på vinsten.

Goda exempel

Gustavsbergs IF Handboll är en av många föreningar som ställer om sin verksamhet under Coronatiden.

Vi har spelat skogshandboll. Där kan man göra mål mellan träden och det finns mycket stora och små hinder i skogen så där blir inte avståndet mellan spelarna något problem. Sedan kör vi stafetter och hinderbanor där de får tävla mot varandra, säger Magnus Huss.

Att välta bildäck och att knuffa bilar för att lära sig att sätta press är några av de knep Varbergs BoIS brottningsklubb tagit till när de i Coronatider rekommenderas brotta utan närkontakt.

Viktigt att hålla i rutinerna, tisdag och torsdag är det brottning som vanligt, säger tränaren Felix Brink.

Läs också: Samarbetsövningen för alla åldrar – pest eller kolera