Coronavirusets framfart har fått många arbetsplatser att uppmana till arbete på distans. CNN kallar det till och med världens största experiment för distansarbete. Hur påverkar det här FöreningsKraft? Vi arbetar redan idag till stor del på distans, både internt och gentemot föreningar. Men några förändringar har även vi fått göra.

Internt arbete på distans

Idag är vi två personer som arbetar på FöreningsKraft, jag (Jessica) och Mathilda. När vi arbetar med interna uppgifter såsom marknadsföring, sälj, ekonomi och verksamhetsutveckling arbetar vi båda från vår dator och telefon. Vi sitter då på varsitt håll och arbetar från exempelvis hemmet, en hotellobby eller ett café. När vi behöver hjälp eller behöver bolla idéer med varandra görs det antingen via telefon eller mejl.

För att hålla koll på vad vi ska jobba med använder vi verktyget Trello.

Varje torsdag ses vi fysiskt för att stämma av veckan som varit, utmaningar vi har i dagsläget och blickar framåt för kommande vecka. Nu har vi tillfälligt ändrat om till telefonmöten för att undvika onödiga resor och sociala kontakter.

Arbete på distans gentemot föreningar

Både jag och Mathilda arbetar helt eller delvis på distans gentemot våra föreningar. Efter coronavirusets utbrott har det inte blivit en förändring i HUR vi arbetar. En typisk arbetsprocess gentemot en förening kan se ut så här:

• FöreningsKraft får tillgång till alla nödvändiga system som vi behöver för att kunna genomföra arbetet.
  • Vi får uppgifter till oss av en kontaktperson från föreningen, oftast en styrelsemedlem.
  • Arbetet utförs på distans via dator och telefon och kan exempelvis handla om uppgifter såsom:
    • Medlemsadministration
    • Planera ett läger
    • Hantera hemsidan
    • Kommunicera med medlemmar
    • Söka bidrag
    • Mejladministration
    • Hantera lokalbokningar
    • Utbildningsadministration
    • Med mycket mera

Däremot har de senaste veckorna ändrat VAD vi arbetar med. Många föreningar står inför stora utmaningar där exempelvis events och träningar ställs in och årsmöten måste flyttas eller ändras på. Under de senaste veckorna har vi exempelvis jobbat med att:

• Skapa inspiration för utomhusträning till alla ledare i en förening
  • Skapa en struktur och en plan för alternativ träning om en annan förening behöver ställa in den fysiska inomhusträningen.
  • Gå från ett fysiskt årsmöte till ett delvis digitalt årsmöte på två dagar.

Här kan du läsa om flera fördelar med att ta in oss som administrativ hjälp i föreningen.

Vill du komma i kontakt med oss för att diskutera ett potentiellt upplägg för just din förening? Kontakta oss här

Gillade du inlägget? Dela gärna och sprid ordet 🙂
Distansarbete – hur gör FöreningsKraft?
Märkt på: