I veckan lyssnade jag på en föreläsning av Liria Ortiz som bl.a. är legitimerad psykolog, psykoterapeut och författare. Det var en riktigt bra föreläsning som handlade om varför vi känner uppgivenhet och hur vi kan jobba för att inte förlora hoppet. Hon nämnde exempelvis ordet GRIT, som kommit upp en del i exempelvis elitidrottssammanhang, som handlar om att inte ge upp trots motgångar.

Identifitering

Liria pratade först om att identifiera orsaken till hopplösheten/uppgivenheten. Där lyfte hon 3 kategorier:

  1. Behovet är större än vad du kan erbjuda. Då känner du dig otillräcklig. I idrottssammanhang tänker jag att det exempelvis kan handla om att du är skadad och inte kan träna så som du skulle önska eller som klubben skulle vilja.
  2. När behovet är stort och tiden för kort. Även då kan du känna dig otillräcklig och stressad. Inom idrotten kan det ju exempelvis handla om att en tävling/match börjar närma sig men att du som tränar inte känner att tiden räcker till för att komma i så pass bra form som du hade tänkt.
  3. Du kan inte erbjuda en lösning. Det skulle kunna handla om allt från att någon vill att du åker på en tävling/match på ett datum som du inte kan till att du som tränare inte kan hjälpa den aktiva att komma vidare i sin träning av olika anledningar.

Tankesätt

Vad kan du då göra för att få mer ”GRIT”, för att inte ge upp när allt känns hopplöst och svårt? Lirias råd är då att:

  1. Acceptera dina känslor och att allt inte alltid går enligt plan. Det är inget fel på dig och du är mänsklig, precis som alla andra! Är du exempelvis skadad så är du det, det händer många idrottare.
  2. Undvik att hamna i spiralen ”borde vara”. Samma sak gäller med begreppet ”tänk om”. Tänk om jag inte var skadad nu, då hade jag kunnat träna och vara med på den där tävlingen/matchen… Jag borde ha gjort fler styrkeövningar, då hade jag inte skadat mig… Det tankesättet gör att du fastnar i ett ältande som gräver dig djupare ner i uppgivenheten.

Lirias råd, enligt föreläsningen, är att försöka tänka framåt. Vad KAN du påverka? Hur kan du nå ditt mål på ett annat sätt?

Jag själv fick med mig mycket från den här föreläsningen. Både inom mitt jobb där vi samtalar en del med familjer i svåra situationer, i mitt privatliv men också som tränare och före detta aktiv elitidrottare. Jag fick en större förståelse för hur jag tänkte som ung och hur jag idag skulle vilja coacha mina gymnaster för att få dem att undvika att fastna i ett ältande när saker och ting känns svårt och jobbigt.


Vi fick även nedan bok till kansliet :D. För att beställa den och andra böcker, klicka här.

Gillade du inlägget? Dela gärna och sprid ordet 🙂
Liria Ortiz – om att inte förlora hoppet i motgångar
Taggar:                     

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

2 × två =

Gillade du inlägget? Dela och sprid ordet :)