Planera föreningens ledarträff på 10 minuter

När jag cyklade hem i onsdags kände jag att det verkligen var dags att planera höstens kick off med ledarna i min egen förening. Träffen var dagen efter så jag hade inte så mycket tid på mig.

Lokal var bokad genom Stockholm Stad sen innan. Vi hamnade i ett klassrum på en av skolorna vars gymnastiksal vi är i när vi tränar vilket blev väldigt smidigt.

Kallelse var skickad ca 2 veckor tidigare och efter 2 påminnelser hade nästan 60 % anmält sig.

Nu satt jag där på min cykel och funderade på vad sjutton dessa 36 ledare skulle behöva/vilja veta inför terminen på de 2.5 timmarna vi avsatt. Då slog det mig att jag ju några veckor tidigare kollat igenom SISU idrottsutbildarnas ”Introduktionsutbildning för tränare”. Ett material med många korta filmsnuttar med tillhörande diskussionsfrågor.

Till slut blev innehållet till höstens kick off så här:

• Hälsa välkomna
  • Nyheter i föreningen
  • Sportadmin – Se till att alla ledare laddar ner de 2 apparna som finns
  • 3 filmklipp från “Introduktionsutbildning för tränare” med tillhörande diskussionsfrågor
    • Motivation och dess olika former
    • Att möta varje talang
    • Retoriska tips till dig som tränar
  • Diskussion och uppstart i respektive tränarteam

Jag hade även lovat lättare förtäring på träffen så vad skulle jag hitta på där? Det blev att ta hjälp av 2 tränarkollegor för att smita in på Hemköp innan träffen och köpa mackor, frukt och bubbelvatten :).

Trots dålig framförhållning från min sida denna gång så blev det en riktigt bra kick off. Jag kan ibland tycka att det är svårt att ta fram ett innehåll som passar både gamla och nya tränare. Men med hjälp av filmerna och diskussionsfrågorna kunde gamla och nya ledare samt unga som gamla på ett avslappnat sätt dela tips och erfarenheter med varandra.

Ett hett tips är verkligen att kolla igenom Introduktionsutbildningen och plocka de godbitar som passar just din förening och dina ledare.

Lycka till!

Behöver ni hjälp med uppgifter i föreningen som ni själva inte hinner med eller kan göra? Kontakta oss på FöreningskKraft så hjälper vi er med alla möjliga administrativa uppgifter på distans.

Vill ni att en prisvärd föreläsare kommer ut till just din förening och pratar inför styrelsen eller ledarna? Eller varför inte de aktiva? Kontakta då FöreningsKraft så kan vi komma ut och föreläsa om exempelvis följande ämnen:

• Trygghetsarbete
  • Praktiska tips för ledare
  • Barnperspektivet inom idrotten
  • Samarbetsövningar/lekar
  • m.m.

Här hittar du länken till SISU Idrottsutbildarnas Introduktionsutbildning för tränare.