Sommarläger – några reflektioner

För några helger sen hade vi ett superhärligt sommarläger med min egen förening. Jag var där hela helgen och våra grupper kom omlott under 3 dagar. Det var föreningens allra första övernattningsläger och jag är väldigt glad över att vi genomförde det. Många barn kom under lägret och frågade när vi kommer ordna nästa övernattningsläger – det är ett bra betyg enligt mig 🙂

Jag vill i det här inlägget dela med mig av några reflektioner jag bär med mig så här i efterhand.

Delat ansvar

Under hela planeringens gång har vi varit 2 st som planerat och donat inför vårt sommarläger, jag som ordförande och sportchefen. Det har varit fantastiskt att ha någon att bolla med och lämna över uppgifter till när den andre har haft mycket med annat. Vi har dragit, peppat och stöttat varandra vilket har varit guld värt.

Tid

Innan vi drog igång det här projektet anade vi att planeringen skulle ta en del tid i anspråk. Där och då kändes det tungt och nog kom stressen krypandes mot oss båda några gånger. Här hade jag önskat ha exempelvis en mobil kanslist som kunde hoppa in för att organisera och vara kontaktperson gentemot både lokalen och de föräldrar som ställde upp. Den mobila kanslisten hade även kunnat ordna med anmälningslistorna och faktureringen så hade vi ledare enbart hade kunnat fokusera på träningsupplägg och att vara på plats som just ledare.

Involvera föräldrar

Vi hade ingen mobil kanslist att tillgå men ett gäng engagerade föräldrar som ställde upp. Vi var väldigt tydliga i anmälan att vi behövde hjälp från föräldrar för att ens kunna genomföra lägret. Jag tror absolut att vår tydliga ton gjorde att vi fick ihop en hel del föräldrar som ställde upp.

Vi delegerade maten, övernattning och samåkningsschema till föräldrar. 4 föräldrar var på plats per dag och ordnade med mat, mellanmål och snacks på kvällen. De sov även över och kunde ansvara för barnen på kvällen och natten. Det gjorde att jag som enda övernattande ledare kunde återhämta mig lite. 1 förälder ansvarade för ett körschema då vi hade olika bilar som skjutsade barnen till och från lägret som låg en bit ut på landet.

Nya utmaningar för barnen

De barn som var på lägret var mellan 7 och 13 år. De allra yngsta sov inte över men även för de lite äldre var det den första övernattningen någonsin utan föräldrar för många. Dessa situationer kräver visst tålamod och lugn från mig som vuxen. Men det är så häftigt att få vara med i barnens utveckling och finnas där och stötta och peppa när något känns läskigt och främmande.

Jag har själv varit med på många läger som aktiv när jag var yngre och har även deltagit som ledare, både med mina egna grupper och även några gånger på Stadium Sportscamp i Norrköping. Men det här var första gången jag själv var med i planeringen och kände ett övergripande ansvar på plats. Visst är det utmattande och tidskrävande men jag är ändå väldigt taggad på att planera och delta på föreningens nästa sommarläger!

Läs också: Samarbetsövningar – så skapar du trygghet i gruppen.