Ungdomsledare – några framgångsrecept

Många föreningar rekryterar  ungdomsledare internt bland de aktiva för att fylla behovet av nya ledare i föreningen. Det tycker vi är en superbra idé och använder även den metoden i vår egen förening. Dessa tonåringar/ungdomar är ofta fulla av energi, vill lära sig och brinner för både sporten och föreningen. De har dessutom själva kunskaper om sporten då de själva är/har nyligen varit aktiva.

Här kommer några tips på hur din förening kan jobba för att försörja och behålla dessa unga eldsjälar:

Mentorskap

En mentor, eller fadder, kan finnas till för den nya ungdomsledaren för att exempelvis ge rådgivning och feedback. Det blir en person som den nya ledaren kan vända sig till för att få stöd, tips och råd med både praktiska detaljer samt ledarskap. Ett tips är att verkligen sätta detta i system och se till att ALLA nya unga ledare har någon form av mentor i den grupp hen ska vara tränare i.

I vissa föreningar tar man även in externa mentorer som går in och hjälper till mer på detaljnivå för varje ny ledare. Andra föreningar har en intern person som går runt i grupperna och coachar, både nya men även mer erfarna ledare. Kanske är det en person i styrelsen som har detta som sitt uppdrag. Eller en erfaren ledare som varit med länge och har mycket kunskap och erfarenhet i bagaget.

Utbildning

Vår uppfattning är att nya och framförallt ungdomsledare törstar efter ny kunskap. De vill lära sig mer, både om sporten och om hur man leder andra på ett bra sätt. Så att utbilda dem kontinuerligt är ett annat sätt att försörja dessa ledare.

Självklart är förbundens idrottsspecifika utbildningar superviktiga. Där får ledaren ofta kunskap om den egna sporten och grundläggande kunskap i ledarskap. Ett annat tips är att ta hjälp av SISU. Vi håller själva i skrivande stund på med ett samarbete med vår SISU konsulent för de allra yngsta ledarna i föreningen. De kommer under hösten få en ledarskapsutbildning anpassad för just dem där de också kommer få med sig praktiska övningar att genomföra mellan utbildningstillfällena.

Ett annat tips är att skapa interna utbildningar. Då kan du skräddarsy utbildningen ännu mer utefter målgruppen och du kan forma den utifrån vad du tycker att just dessa ledare behöver veta. Ett förslag är att göra en grundutbildning med en stabil stomme. Den ändrar du sedan något utefter behov. Gör det så enkelt som möjligt för er som planerar/leder utbildningen. Då blir det troligen mindre att planera, enklare att hålla och lättare att förstå för de som deltar.

Ledarträffar

Att kontinuerligt hålla gemensamma ledarträffar skapar perfekta tillfällen för att få viktig information om föreningen och utbyta erfarenheter med varandra. Träffarna skapar även möjlighet för ledarna att träffas mellan grupperna och skapa en starkare gemenskap inom föreningen. Känner du att tiden inte räcker till att planera ledarträffen för alla föreningens ledare? Då kan du kontakta oss på FöreningsKraft så hjälper vi till med allt praktiskt arbete så att du och dina kollegor kan fokusera mer på verksamheten.

Tydliggör ledarrollen

Ett sista tips vi vill skicka med är att jobba för att tydliggöra vad som krävs av ungdomsledarna i din förening. En ledarhandbok kan vara ett sätt att skapa tydliga riktlinjer kring vad en ledare i din förening förväntas göra och vilka regler som gäller i just din förening.  Även här kan du ta hjälp av oss på FöreningsKraft som kan skapa denna handbok åt er. Skicka iväg en förfrågan så kan vi diskutera vidare.

Att renodla ledarrollen är också ett sätt att vara tydlig. Tar man bort så mycket administrativa uppgifter som möjligt för ledarna så kan de fokusera mer på att strukturera upp bra träningar. Vissa föreningar ordnar föräldragrupper, precis som i skolan. De hjälper då till med allt runtomkring vid exempelvis läger, tävlingar, matcher, aktiviteter utanför träningen m.m.