Pengar in i föreningen är såklart viktigt för att upprätthålla och utveckla verksamheten. Nedan följer några exempel på hur din förening kan öka intäkterna för att kunna utveckla er verksamhet ännu mer!

Se över kostnaderna

Ett tips är att se över kostnaderna i föreningen. Vad lägger föreningen pengar på? Se över både stora och små kostnader för att se om det går att spara in på något. Visst, då ökar vi inte intäkterna. Men minskar vi kostnaderna blir det ändå mer pengar kvar på föreningens konto!

Ovan ser du en bild på idrottsföreningars viktigaste kostnader. Sätt er ner och gå igenom kostnaderna i just din förening och se om ni kan dra ner på något.

• Har vi annonskostnader som egentligen inte ger något?
  • Något abonnemang vi inte använder fullt ut?
  • Har vi material vi egentligen inte behöver?
  • Kan föräldrar skjutsa till matcher/läger m.m. istället för att vi hyr buss/åker tåg?
  • Kan vi baka eget fika till möten, samlingar?

Sponsorer

Att få in sponsorer kan verka svårt och tidskrävande. Men satsar ni på detta och försöker skapa långsiktiga samarbeten kan det definitivt vara mödan värd. Mitt råd är att sätta er några stycken och spåna fram en plan för att sen börja bearbeta företag som finns i närheten.

Några punkter som kan vara bra att gå igenom vid planering är:

• Vad kostar pengar i vår förening?
  • Vad vill vi att sponsorernas pengar ska täcka?
  • Vad kan vi erbjuda sponsorerna?
  • Vilka kan vi erbjuda något till?

Jag själv har jobbat en del med sponsring det senaste året och kan hjälpa er på vägen om det behövs. Jag erbjuder:

• Workshop där vi tillsammans lägger upp en plan
  • Förslag på vad ni som förening kan erbjuda
  • Ringa och mejla till företag
  • Författande av avtal som passar er förening och vad ni erbjuder

Se över intäkterna

Hur ser exempelvis era medlems- och träningsavgifter ut? Kanske kan ni höja någon av dem utan att ruinera medlemmarna? Ett annat förslag från föreningar är att sänka medlemsavgiften eller skapa familjerabatter för att locka fler medlemmar och på så vis exempelvis även få mer bidrag för dem. Viktigt att tänka på då tycker jag är att det fortfarande ska vara smidigt att fakturera medlemmarna. Ingen vill hamna i fällan att sitta och fakturera en enskild medlem i taget.

Finns det någon aktivitet ni idag inte tar betalt för men som kanske egentligen bör kosta? Jag tänker exempelvis på lägerverksamhet, uppvisning, matcher, serier, tävlingar m.m. Ett tips är att i alla fall försöka jobba för att olika aktiviteter går plus minus noll.

Ett annat problem brukar vara att få in alla intäkter som man fakturerat för. Har föreningen ett bra IT-system för fakturering och påminnelser? Flera medlemssystem har idag faktureringsmöjligheter direkt i systemet där även påminnelser går ut automatiskt.

Bidrag

Bidrag är ju en given intäktskälla då väldigt många föreningar söker både statligt och kommunalt LOK-stöd. Men det finns många andra bidrag att söka om man sätter sig in lite i systemet.

Idrottslyftet:
Här finns ofta en hel del pengar att söka för olika projekt m.m. Se bara till att läsa igenom bidragsreglerna för just ditt Specialidrottsförbund.

SISU:
Ta kontakt med din SISU-konsulent för att få hjälp med diverse utbildningar. Ett exempel: En förening ville ordna ledarskapsutbildning för de yngre ledarna i föreningen. En SISU-konsulent kopplades in och idéer bollades kring upplägg och innehåll. SISU tog fram en passande utbildare som höll 2 st utbildningar under hösten, helt anpassade till föreningens behov. Kostnad? Gratis!

Övriga kommunala bidrag:
Här nedan ser du några exempel på kommunala bidrag från olika kommuner. Googla din kommun + förening + bidrag så bör du få upp några exempel som gäller för just din förening.

Stockholm stad:

• Drop-in bidrag
  • Evenemangsbidrag
  • Parasportbidrag
  • Lovbidrag
  • Investeringsbidrag

Uppsala kommun:

• Driftstöd
  • Investeringsstöd
  • Utvecklingsstöd
  • Verksamhetsstöd

Göteborgs stad:

• Lokalbidrag
  • Utbildningsbidrag
  • Investeringsbidrag
  • Mentorsbidrag

Crowdfunding

Detta är något som blivit mer och mer populärt inom flera olika marknader. Det handlar helt enkelt om att samla in pengar från flera olika håll, ofta från privatpersoner, för att finansiera ett projekt. Ofta sker insamlingen utan något krav på motprestation. På svenska kallas det Gräsrotsfinansiering.

Ett norskt företag som skapat ett smidigt program för just idrottsföreningar att använda i detta sammanhang är Sponsor.me. Där kan du lägga upp en insamling för din förening eller ditt lag eller dig själv som idrottare för att sen sprida länken i olika sociala kanaler.

Effektivisering

Jag älskar uttrycket ”Tid är pengar” för jag tycker det stämmer väldigt bra. Om föreningen effektiviserar olika processer så kan mycket tid och pengar sparas.

Exempelvis kan styrelse eller tränare gå kurs för att strukturera arbetet bättre. Man kan ta in SISU som kan hjälpa till med utbildning och processledning. Man kan ta in FöreningsKraft för implementering av processerna. Jag jobbar nu med att utveckla och effektivisera en förening. Vi har precis tagit in SISU som hjälper oss att bena ut vad som ska göras och i vilken ordning. Jag är sen den som genomför förändringen i föreningen så att olika processer effektiviseras. Det kan exempelvis handla om att effektivisera medlemshanteringen, externa kontakter, bidragsansökningar, kommunikation, fakturering m.m.

Merförsäljning

Jag tycker själv att det kan vara krångligt och tidskrävande att sälja olika rabatthäften, kakor, lotter m.m. Min uppfattning är att det blir ett måste för föreningens medlemmar istället för något kul.

Därför är mitt tips att istället sälja sin tid där hela laget/gruppen/flera personer i föreningen gör något kul tillsammans. När jag själv var aktiv hjälpte ofta hela laget till på olika evenemang där vi exempelvis städade, stod i garderoben, delade ut saker, klädde ut oss m.m. Det här är starka minnen och jag tyckte både att det var roligt och att det gav en känsla av hur det är att arbeta.

Så kontakta olika evenemang eller kommunen för att se om din förening kan bistå med arbetskraft för en viss slant.

Har ni lokaler som står tomma ibland? Hyr ut dem! Det kanske är någon som vill dela kontorsplats med kansliet? En pensionärsförening som vill ha någonstans att umgås? Eller en annan styrelse som behöver ett mötesrum.

Ett annat tips är att erbjuda företag, konferenser, kalas, fester eller liknande att prova på er sport mot betalning. Det blir ett roligt sätt för tränarna att visa upp sin sport. Även aktiva kan vara med och visa upp sina talanger.

Gillade du inlägget? Dela gärna och sprid ordet 🙂
7 förslag på hur föreningen kan öka sina intäkter