Tidsbrist i föreningen? - Vi har lösningen!

Ekonomitjänster

Vi avlastar kassören och styrelsen genom att sköta hela eller delar av föreningens ekonomiska administration.

Vill du ha ett prisförslag för enbart ekonomidelen? Svara på frågorna i det här formuläret och få en offert inom 48 h.

FöreningsKraft hjälper till med:

• Budget där vi leder budgetarbetet med din förenings önskemål och behov i fullt fokus.
  • Löpande bokföring i Visma eller Fortnox. Vi har Fortnox Byråpartner. Vill ni bokföra i Visma äger ni licensen och lägger in oss som administratör.
  • Betalningar av attesterade leverantörsfakturor, utlägg, arvoden, domarkvitton m.m.
  • Löneadministration och allt vad det innebär såsom löneberedning, skatter, AGI, bokföring, rapportering till ex Collectum m.m.
  • Fakturering av exempelvis medlems- och träningsavgifter, hallhyror, sponsorsamarbeten m.m.
  • Förenklat bokslut eller årsbokslut enligt K2-regler

Kontinuerlig föreningskonsulent

Vi frigör mer tid för styrelser och eventuella anställda genom att sköta den del av administrationen som ni inte vill, kan eller hinner göra själva.

Ni ger oss uppgifter – vi genomför dem.

Vi jobbar även med att utveckla struktur, organisation och digitalisering i föreningarna. Tillsammans med styrelsen går vi från idé till genomförande.

Vi hjälper er att reda ut exakt vilka uppgifter vi kan göra för er samt hur lång tid det kan tänkas ta.

Exempel på administrativa uppgifter som vi hjälper till med är:

• Mejladministration
  • Medlemsvård
  • Ledarvård
  • Administration av hemsida och sociala medier
  • Marknadsföring (digital)
  • Lokalbokning och schemaläggning av träningar/matcher
  • Lägerplanering
  • Utbildningsadministration
  • Eventplanering såsom kick offer, konferenser, tävlingar, cuper m.m.
  • Bidragsansökningar och hantering av LOK-stöd

Punktinsatser

Vill din förening, förbund eller organisation endast ha hjälp en viss del på året eller kanske har ni i styrelsen/ledningen kommit på något ni vill göra men där ni inser att tiden inte räcker till?

Då kan en punktinsats från oss vara något för er.

Vi kan hjälpa er när ni som mest behöver det. Kanske har ni ett projekt ni via starta upp? Eller så behöver ni rekrytera ny personal? Kanske behövs hjälp vid sjukskrivning eller mellan personalbyten? Oavsett vilket så hjälper vi er under en avgränsad tidsperiod och kan ofta hjälpa till på kort varsel.

Exempel på punktinsatser som vi hjälper till med är:

• Verksamhetsutveckling
  • Planering och genomförande av ett arrangemang såsom tävling, läger, cup, kick off, konferens eller liknande
  • Byte av ekonomi- eller administrationssystem
  • Digitalisering
  • Utveckling/uppdatering av hemsida
  • Skapa olika typer av dokument
  • Personalrekrytering
  • Utvärdering av verksamheten eller specifika projekt
  • Interim personal mellan rekryteringar

Så fungerar det

Steg 1

Vid en första kontakt diskuterar vi din förenings utmaningar. Utifrån det skapas ett förslag på upplägg som styrelsen tar ställning till.

Steg 2

Ett kontrakt mellan båda parter tecknas för att skapa en tydlighet i uppdraget.

Steg 3

Personal på FöreningsKraft får tillgång till aktuella system för att kunna påbörja uppdraget.

Steg 4

Arbetsuppgifterna utförs mestadels på distans efter att er förening tagit in oss på ett löpande eller tidsbegränsat uppdrag.

Steg 5

Fakturering sker antingen efter uppdragets slut eller löpande varje månad.

Varför ska din förening välja oss istället för att anställa någon?

Hos oss på FöreningsKraft samlas flera föreningskonsulenter och ekonomer under samma paraply. Personer som annars skulle sitta själva ute i föreningar får via oss kollegor att bolla med och en stor kunskapsbank genom att dela erfarenheter med andra i teamet.

Vad tycker andra föreningar om oss?

Här kan du läsa referenser från några av våra nuvarande och tidigare kunder.

Andra fördelar med att ta in oss är att vi:

• Reducerar ert behov av en fysisk kontorsplats.
  • Eliminerar ert behov av administrativ deltidspersonal.
  • Minskar era personalkostnader.
  • Ser till att ni slipper krångla med allt vad anställning innebär såsom sociala avgifter, löneskatter, sjuklöner, arbetsgivardeklarationer, medarbetarsamtal, lönesamtal,  osv.
  • Gör så att ni slipper vara arbetsgivare som både kan vara tidskrävande och svårt.
  • Täcker upp för varandra när någon ex. blir sjuk vilket gör att arbetet med föreningen aldrig står stilla.
  • Blir en neutral person som kommer in i föreningen med ett utomståendeperspektiv.
  • Hjälper er att bidra till en bättre miljö då vi minskar vårt resande till en fysisk plats.
  • Reducerar styrelsens operativa arbete så att de kan fokusera på föreningens framtid och jobba mer strategiskt.

Vad kostar det?

Pris från 450 kr/h exkl. moms.

Priset varierar beroende på vilken typ av tjänst ni köper in samt hur länge ni vill binda avtalet. Vissa uppdrag görs på timbasis och andra för ett fast pris. . Kontakta oss för att få ett prisförslag idag!