Tidsbrist i föreningen? - Vi har lösningen!

Kontinuerlig föreningskonsulent

Vi frigör mer tid för styrelser och eventuella anställda genom att sköta den del av administrationen som ni inte vill, kan eller hinner göra själva. 

Ni ger oss uppgifter – vi genomför dem. 

Vi jobbar även med att utveckla struktur, organisation och digitalisering i föreningarna. Tillsammans med styrelsen går vi från idé till genomförande och färdiga rutiner, tjänster m.m.

Exakt vad ni vill ha hjälp med och hur många timmar i månaden uppgifterna ska ta bestämmer vi tillsammans. Det beror ofta på din förenings behov och aktuella budget. Vi kan även börja med någon eller några enstaka uppgifter för att sen göra mer när vi lärt känna varandra bättre. 

Exempel på administrativa uppgifter som vi hjälper till med är:

  • Mejladministration 
  • Medlemsvård
  • Ledarvård
  • Administration av hemsida och sociala medier,
  • Marknadsföring (digital)
  • Lokalbokning och schemaläggning av träningar/matcher
  • Lägerplanering
  • Utbildningsadministration
  • Eventplanering såsom kick offer, konferenser, tävlingar, cuper m.m.
  • Bidragsansökningar och hantering 

Ekonomitjänster

Vi avlastar kassören och styrelsen genom att sköta hela eller delar av föreningens ekonomiska administration. 

Utifrån din förenings önskemål skräddarsyr vi ett avtal utifrån era behov. 

Vill du ha ett prisförslag för enbart ekonomidelen? Svara på frågorna i det här formuläret och få en offert inom 48 h. 

Exempel på ekonomiuppgifter som vi hjälper till med är:

  • Löpande bokföring i system
  • Löpande bokföring i pärm
  • Betalningar av attesterade fakturor, utlägg m.m.
  • Utbetalning av attesterade och beräknade arvoden och löner
  • Fakturering av eventuella kundfakturor
  • Utbetalning av arvoden och löner 
  • Löneberäkningar
  • Betala skatt och arbetsgivaravgifter till Skatteverket för föreningens räkning
  • Sköta individuella arbetsgivardeklarationer via Skatteverket samt skicka ut eventuella lönespecifikationer
  • Förenklat bokslut eller årsbokslut enligt K2-regler

Punktinsatser

Vill din förening endast ha hjälp en viss del på året eller kanske har ni i styrelsen kommit på något ni vill göra men där ni inser att tiden inte räcker till?

Då kan en punktinsats från oss vara något för er. 

Vi kan hjälpa er när ni som mest behöver det. Kanske har ni ett återkommande arrangemang som ingen hinner driva. Eller så behöver ni rekrytera ny personal. Oavsett vilket så hjälper vi er under en avgränsad tidsperiod och kan ofta hjälpa till på kort varsel. 

Exempel på punktinsatser som vi hjälper till med är:

  • Planering och genomförande av ett arrangemang såsom tävling, läger, cup, kick off, konferens eller liknande
  • Byte av ekonomi- eller administrationssystem
  • Digitalisering
  • Utveckling/uppdatering av hemsida
  • Skapa olika typer av dokument
  • Personalrekrytering
  • Bidragsansökningar
  • Utvärdering av verksamheten eller specifika projekt
  • Interim kanslist mellan rekryteringar

Så fungerar det

Steg 1

Vid en första kontakt diskuterar vi din förenings utmaningar och behov för att se vad vi på FöreningsKraft kan bidra med. 

Steg 2

Ett kontrakt mellan båda parter tecknas för att skapa en tydlighet i uppdraget.

Steg 3

Personal på FöreningsKraft får tillgång till aktuella system för att kunna påbörja uppdraget.

Steg 4

Arbetsuppgifterna utförs mestadels på distans efter att er förening tagit in oss på ett löpande eller tidsbegränsat uppdrag.

Steg 5

Fakturering sker antingen efter uppdragets slut eller löpande varje månad i efterskott

Varför ska din förening välja oss istället för att anställa någon?

Hos oss på FöreningsKraft samlas flera föreningskonsulenter och ekonomer under samma paraply. Personer som annars skulle sitta själva ute i föreningar får via oss kollegor att bolla med och en stor kunskapsbank genom att dela erfarenheter med andra i teamet.

 

Vad tycker andra föreningar om oss?

Här kan du läsa referenser från några av våra nuvarande och tidigare kunder. 

Andra fördelar med att ta in oss är att vi:

  • Reducerar ert behov av en fysisk kontorsplats.
  • Eliminerar ert behov av administrativ deltidspersonal.
  • Minskar era personalkostnader.
  • Ser till att ni slipper krångla med allt vad anställning innebär såsom sociala avgifter, löneskatter, sjuklöner, arbetsgivardeklarationer, medarbetarsamtal, lönesamtal,  osv.
  • Gör så att ni slipper vara arbetsgivare som både kan vara tidskrävande och svårt.
  • Blir en neutral person som kommer in i föreningen med ett utomståendeperspektiv.
  • Hjälper er att bidra till en bättre miljö då vi minskar vårt resande till en fysisk plats.
  • Reducerar styrelsens operativa arbete så att de kan fokusera på föreningens framtid och jobba mer strategiskt.

Vad kostar det?

Pris från 400 kr/h exkl. moms.

Priset varierar beroende på behov, upplägg, ansvar, uppgifter m.m. Vissa uppdrag görs på timbasis och andra för ett fast pris. . Kontakta oss för att diskutera ett upplägg som passar just din förening! 

Vill du få tips och verktyg direkt i din brevlåda?
Prenumerera då på vårt nyhetsbrev som kommer ut ca 1 gång i månaden.

Tack för din e-post, vi hoppas att du kommer att gilla innehållet!

Något gick fel

Föreningskraft kommer att använda ovan information för att hålla kontakten med dig och för att delge tips, verktyg och nyheter. Läs hela vår integritetspolicy som du hittar längst ner till höger på hemsidan.