Så skapar du en hållbar budget för 2025

En väl genomarbetad budget kan ge din förening ett stort försprång inför nästa verksamhetsår.

Den ger er en tydlig översikt av era intäkter och kostnader och hjälper er att fatta smarta beslut under året.

För att göra processen lite enklare har vi sammanställt en steg-för-steg-guide som hjälper din förening att skapa en hållbar budget för 2025.

1. Titta bakåt – vad hände under 2024?

Börja med att gå igenom föreningens ekonomi från det senaste året. Vad gick bra? Fanns det oväntade utgifter eller intäkter? Genom att analysera tidigare år kan ni undvika fällor och planera mer realistiskt inför 2025.

2. Sätt upp realistiska mål

Vad vill föreningen uppnå under 2025? Kanske planerar ni ett större evenemang, behöver investera i nytt material, eller har nya projekt på gång? Genom att sätta tydliga mål kan ni förutse de kostnader som kommer och anpassa budgeten därefter.

3. Identifiera era intäktskällor

Se över varifrån era pengar kommer. Har ni medlemsavgifter, deltagaravgifter, bidrag, sponsorskap? Om ni förväntar er en förändring i intäktskällorna under 2025, justera budgeten därefter. Ett tips är även att endast budgetera för “säkra” intäkter, alltså intäkter ni VET att ni kommer få. Övriga eventuella bidrag, gåvor, sponsorpengar eller liknande kan då ses som en rolig bonus.

4. Lista era fasta kostnader

Vissa kostnader kommer ni att ha varje år, exempelvis som lokalhyror, försäkringar eller medlemskap i förbund. Gör en lista över dessa fasta kostnader och se till att de täcks innan ni planerar för mer flexibla utgifter.

5. Budgetera för oförutsedda utgifter

Saker och ting händer ibland som vi inte är beredda på och oförutsedda utgifter kan dyka upp. Avsätt en del av budgeten för en buffert så att ni kan hantera oväntade situationer utan att det påverkar föreningens verksamhet negativt.

6. Engagera hela styrelsen

Att skapa en hållbar budget är inte en enmansshow. Engagera hela styrelsen i processen så att alla är medvetna om föreningens ekonomiska situation. Det kan också vara bra att bjuda in medlemmar att komma med input, speciellt om budgeten påverkar föreningens framtida inriktning.

7. Följ upp regelbundet

En budget är inte ett dokument man skapar och sedan glömmer bort. Se till att regelbundet följa upp hur ni ligger till jämfört med budgeten under året. Det hjälper er att justera i tid om något inte går enligt plan.

Känns det svårt, jobbigt eller krångligt att arbeta fram en hållbar budget inför nästa år? Kontakta då oss på FöreningsKraft så hjälper vi dig genom hela processen. Vanligtvis går processen till så här:

BUDGET

Delger FöreningsKraft budget RR och BR från tidigare år

Föreningen

Digitalt möte genomgång budget

FöreningsKraft driver

Skapa förslag på uppdaterad budget

FöreningsKraft

Feedback budget (skriftligt eller via digitalt möte)

Föreningen

Revision av budget