Hur behåller du föreningens ledare?

Ledarfrågan är en av idrottsföreningarnas största utmaningar! Vi hör ofta om olika föreningar som saknar ledare till sina grupper och en del i det handlar förstås om att rekrytera nya ledare. En annan del handlar också om att jobba för att behålla de ledare som finns i föreningen.

Här får du några tips på hur just du kan jobba för att behålla ledarna i din förening.

Jobba med att motivera ledarna så att de vill fortsätta engagera sig i just din förening. Vad som skapar motivation kan beskrivas med fyra M:

Hur kan din förening jobba med dessa fyra M? Nedan följer några exempel. Har du andra förslag? Hör gärna av dig och berätta mer!

MÅL:

Berätta för ledarna vad föreningens mål är, både på lång och kort sikt. Exempel på när du kan lyfta detta:

• På intranätet
  • På kick offen
  • I nyhetsbrevet
  • För var och en personligen

MEDEL:

Vilka resurser har ledarna för att nå uppsatta mål? Skapa rätt förutsättningar för ledarna att klara sitt uppdrag genom att exempelvis:

• Skapa en ledarhandbok
  • Skapa forum/träffar för erfarenhetsutbyte
  • Ge tydliga och enkla instruktioner från styrelse/sportchef/verksamhetsansvarig
  • Skapa interna utbildningar utifrån just dina ledares behov

MEDVERKAN:

Skapa förutsättningar för dem att vara delaktiga i verksamheten. Ett effektivt sätt att skapa den delaktigheten är via utvärderingar av olika slag. Fråga dem;

• Vad de tyckte om terminen som var
  • Vad de tyckte om senaste kick offen
  • Varför det senaste lägret blev så lyckat
  • Vad de skulle vilja ha för stöd i sin ledarroll
  • Hur de tycker att föreningen bör rekrytera nya ledare/aktiva

MORÖTTER:

Uppmuntra deras engagemang genom att exempelvis;

• Ge dem en liten avslutningspresent
  • Bjuda på lunch/fika vid olika träffar
  • Skapa möjlighet till personlig och/eller ledarmässig utveckling
  • Ge positiv feedback till ledarna, både personligen och hela gruppen