Internetstiftelsen (2021) redogör för att 9 av 10 svenskar använder internet varje dag där sociala medier är en naturlig del av vardagen. I den värld som vi lever i idag, speciellt efter en lång tid av pandemi där vi inte har haft möjlighet att ses fysiskt, har de digitala plattformarna vuxit rejält. Idag är sociala medier den plattform där du som förening kan finna dina befintliga medlemmar men även fånga in nya medlemmar. Nedan finner du mer detaljerat varför just din förening bör välja en eller flera sociala medier.
Varför ska din förening synas på sociala medier?
Att använda sociala medier kan ses som en självklarhet. Dock bör vi vara försiktiga med att använda ordet självklart då det syftar till att det är själv – (för en person) klart. Därmed ser vi på FöreningsKraft att det inte är en självklarhet att använda sociala medier utan att det ska vara föreningsklart, det vill säga solklart för hela föreningen att använda sociala kanaler.
Anledningen till att det ska vara föreningsklart att använda kanalerna är för att det är lätt att kommunicera ut och nå föreningens publik, det vill säga medlemmarna och nya potentiella medlemmar. Sociala medier är precis som det låter, plattformar där föreningen kan vara social utan att träffas fysiskt. På så sätt kan föreningen nå ut till sin publik via de kanalerna som publiken är aktiva på när som helst.
Vilka medier ska föreningen välja?
Sociala medier har blivit en djungel av olika appar och plattformar. De vanligaste medierna i år (2021) är Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube, Twitter, Snapchat och TikTok. Vilken media ska din förening då välja?
Facebook – Det största sociala nätverket där föreningen kan nå ut till många på ett smidigt sätt samtidigt som föreningen kan skapa både interna och externa sidor för att nå medlemmar. Tips är att skapa en sida som tillhör huvudföreningen. Facebook har både unga, medelålders och äldre användare.
Instagram – En växande plattform som är väldigt grafisk i form av bilder och filmer. Kanalen främjar att ha direkt kontakt med många samtidigt som föreningen kan visas upp visuellt. Användarna är vanligtvis unga vuxna och i medelåldern.
LinkedIn & Twitter – Bra plattformar med lite särskilda intressen om man jämför med tidigare nämnda Facebook/instagram. På Twitter ska man vara om föreningen vill nå ut till journalister eller politiker då det flesta användarna av Twitter tillhör den branschen. LinkedIn däremot är en perfekt plattform att socialisera sig på, med andra företag. Därmed främjar inte dessa plattformar att kommunicera med eller hitta fler medlemmar men kan vara betydelsefulla av andra liknande skäl såsom att hitta nya sponsorer..
Youtube – Ett bra komplement till Facebook och Instagram eftersom föreningen kan ladda upp filmklipp och dela dessa på de andra medierna. På så sätt blir det oftast bättre kvalité och större spridning av materialet då de träffar fler plattformar.
Snapchat & TikTok – Är två medier som används av en väldigt ung publik där föreningen bör vara om man vill nå ut till en yngre målgrupp.
Vad ska din föreningen då välja?
Föreningen ska välja en media där ni finner er rätta målgrupp. Därmed behöver föreningen fundera på vilka människor som föreningen vill nå ut till. Av vår erfarenhet är det vanligt att föreningar använder Facebook för att snabbt nå ut till medlemmar och deras vårdnadshavare.
Vill du se ett förslag på hur föreningar kan använda Facebook som plattform kan ni kika in Vasa gymnastiks (Stockholm) facebooksida HÄR.
Låter det krångligt?
Ingen fara. Att använda sociala medier som en förening skiljer sig lite från att använda det som privatperson men det ska inte vara krångligt. Vill du och din förening ha hjälp att komma igång finns vi på FöreningsKraft lätt till hands HÄR.
Vi vill även passa på att tipsa om att ditt RF-SISU distrikt kan ha kurser i just social medier. Här finner du vilka kurser som är aktuella just nu.