Carolina Klüft – Livet är en sjukamp

Idag besökte FöreningsKrafts VD Jessica Pettersson Den stora idrottskonferensen i Stockholm som hölls av Stockholmsidrotten/SISU idrottsutbildarna. En helt fantastisk konferens med lika fantastiska talare. En av dem var Carolina Klüft, en av mina stora barndomsidoler när jag själv var aktiv idrottare.

Carolina Klüft började med friidrott som 11 åring och har många fina meriter i sin ryggsäck. Hon har ett fokus och en inställning till träning som jag såg upp till redan då, för över 15 år sen.

Hennes föreläsning idag handlade just om hennes syn på träning och tävling där hon beskrev sin resa i sju steg, såklart. En cykelväg fick illustrativt visa vägen för vad Carolina Klüft tror behövs för att komma närmare sitt mål. Nedan har jag sammanfattat stegen väldigt kortfattat så som hon beskrev dem.

Viljan att trampa – Drivkraft

Vad driver dig att ge dig ut på denna resa att försöka nå ditt mål? Sikta mot någonting och hitta din drivkraft som tar dig till målet. För Carolina Klüft handlade det om att ha roligt, att alltid ge 100 % och att lära sig nya saker på vägen.

En bra utrustning – Självkänsla

En bra självkänsla tar dig långt men självkänslan bör aldrig vara kopplad till prestation. Att kunna koppla bort prestationen och känna att du är grymt bra som du är kan vara ett verktyg för att inte drunkna i prestationsångest.

Karta på vägen – Laget

Laget är ofta viktigt för att komma närmare sitt mål. Där blir det viktigt för ledarna att sätta ramarna för lagets värdegrund. Det kan exempelvis handla om att alla ska gratta och heja på varandra eller se till att alla i laget äter och sover på samma ställe vid tävlingar.

Kompass om jag kommer vilse – Perspektiv

Det är ibland lätt att fastna i ens egen bubbla. Då är det viktigt att lyfta blicken och få perspektiv på sin egen situation och skapa tid för reflektion. Carolina nämner individualism framför egoism som ett exempel på perspektiv.

Verktyg vid punktering – Trygghet

Ibland går det inte som man tänkt sig, exempelvis när skador inträffar eller att en misslyckas på en tävling. Därför är det viktigt att skapa sig ett skyddsnät som tar emot dig när du faller. Tack vare ett bra skyddsnät kan du våga kasta dig ut för att prova nya saker och utmana dig själv. Var även detta skyddsnät åt andra!

Återhämtning – Balans

Finn en balans mellan ditt hjärta och din hjärna. Vi behöver lite av varje, både Ösige Örjan och Lugna Lasse. Ibland måste du fokusera på den specifika uppgiften och bara ösa på. Ibland behöver du stanna upp och analysera hur saker och ting kan hålla i längden.

Uthållig – Envis

Det är helt okej att omformulera ditt mål på vägen men fortsätt då kämpa mot det nya målet. Ge aldrig upp! Som Carolina Klüft själv sa om sitt karriärbyte till längdhopp: “Våga ändra för att vinna annat”.

Allt detta har hon såklart skrivit en bok om. En kort sammanfattning om vad Carolina själv säger att boken handlar om hittar du här.

Blev du nyfiken på att veta mer om dessa steg? Du kan exempelvis köpa boken här, som pocket är den väldigt billig.

Läs också: Liria Ortiz- Om att inte förlora hoppet i motgångar