Årshjul för din förening

Det finns många fördelar med att skapa ett årshjul för din förening. Här berättar FöreningsKraft hur du går till väga.

Med hjälp av ett årshjul kan din förening få bättre översikt över kommande händelser. Det hjälper styrelsen och övriga medlemmar att strukturera ert arbete och öka kommunikationen internt.
(blogginlägget innehåller annonslänkar)

Fördelarna med årshjul

• Alla viktiga händelser under året finns nedskrivet.
  • Styrelsen (och övriga medlemmar för den delen) har koll på vad som händer under året.
  • Är uppgifterna/aktiviteterna nedskrivna blir de inte lika personbundna.
  • Det är lätt att skapa sig en helhetsbild över året.
  • Styrelsen kan identifiera flaskhalsar och arbeta för att fördela uppgifter jämt över året.

Tre alternativ för upplägg:

FöreningsKraft har tagit fram tre alternativ för hur du kan strukturera upp föreningens arbete.

1. Gör ett specifikt årshjul för kommande året och byter ut det vid varje årsslut.
  2. Gör ett generellt hjul som passar alla år.
  3. Blandar dessa två alternativ. Det vill säga gör en mall för ett generellt årshjul som kompletteras med aktuella aktiviteterna för kommande året.

Här nedan hittar du information som kan hjälpa dig när du ska skapa ett årshjul för din förening. Låt dig inspireras!

Plandisc

Många föreningar använder sig utav Plandisc (annonslänk). Här nedan kan du se ett exempel på hur årshjulet med verktyget kan se ut.

Fördelar:

• Du kan integrera årshjulet med olika microsoftprogram såsom Powerpoint, Excel och Teams för att lättare kunna dela och visa upp årshjulet för flera.
  • Du kan synkronisera ditt årshjul med outlook-kalendern (tvåvägssynkronisering)
  • Du kan även synkronisera årshjulet med andra kalenderfunktioner såsom google kalender, apple iCloud kalender m.fl. där din aktivitet i årshjulet uppdateras när du lägger in en aktivitet i kalendern (Envägssynkronisering)
  • Enkel filtrering gör att du får en bra överblick över vissa specifika viktiga aktiviteter i ett årshjul som lätt blir fullproppat
  • Du kan bifoga filer, länkar och bilder i varje aktivitet. Detta gör att du lätt kan koppla rätt dokument till rätt aktivitet för alla att hitta. Exempelvis kanske du lägger till dagordningen för styrelsemötet, de ekonomiska rapporterna, länk till en intressant webbsida för alla att titta på innan mötet m.m.
  • Du kan bädda in den på hemsidan för alla att se eller ha den gömd för endast några, exempelvis styrelsen och/eller anställda att se.

Kan du inte se plandisc klicka här

Är du sugen på att skapa ett konto helt gratis, klicka på knappen nedan! Om du vill signa upp dig på ett abonnemang för att få tillgång till ALLA funktioner, skriv in koden Foreningskraft20 och få 20 procent rabatt:

Registrera konto Plandisc (annonslänk)

Föreningar/förbund som använder Plandisc:

Sigtuna Märsta GK: https://www.smgk.se/sida/?ID=193873

Svensk simidrott: https://svensksimidrott.se/vi-arbetar-med/strategi-2025/arbetsverktyg/arshjul

Svenska Judoförbundet: https://judo.se/utbildning/sokanmal-till-utbildning/

Word/PDF

Du kan också göra ditt årshjul i word- eller PPTformat. Då kan du exempelvis använda dig av “smart-art” för att hitta mallar för just ditt årshjul.

Föreningar som använder Word/PDF:

Djurö-Vindö IF:s årshjul: https://www.dvif.se/docs/96/1729/DVIF%20årshjul.pdf

Hörnefors IF:s årshjul: https://www.horneforsif.se/docs/341/7640/Årshjul%202017.pdf

Excel

Här hittar du en mall på hur du kan skapa ett årshjul i excel, gratis för nedladdning.

årshjul excel förening

Hoppas du fick med dig lite inspiration. Jobbar ni på något annat sätt i er förening? Hör gärna av dig och berätta!

Vill du utveckla din förening? Så kan FöreningsKraft hjälpa just er!