I veckan var jag på ett riktigt bra frukostseminarium om sponsring inom idrottsvärlden! Rättighetsbyrån, som höll i det hela, presenterade 5 trender som definierar sponsormarknadens utveckling. 

1. Fanstrategy

Försök att jobba mer med budskapskommunikation än med logo-exponering. En fråga att ställa sig är vad som är bäst för målgruppen; vad står just er förening för och hur kan ni, tillsammans med företaget, driva den frågan? 

2. Identitet på riktigt

Var tydlig med vilka värderingar din förening står för. Och visa upp dem! Om företaget förstår vad föreningen står för och att det är något riktigt bra blir det lättare för dem att vilja stå på er sida. 

3. Sponsringens nya plattform

Många företag arbetar idag med de globala målen. Hur passar din förening in i de globala målen? Ett exempel kan handla om ett företag som vill sponsra ett damlag för att bidra till jämlikhetsfrågan, som ju är ett av de globala målen. 

4. Moneyball

Det finns en stor kraft i att sätta siffror på er verksamhet. Ett exempel hittar du här. Att säga att basketen kan ha bidragit till minskad kriminalitet med 50 %, låter ju helt fantastiskt!

5. Rosy memories

Vad finns det för historia bakom er förening? Ni behöver inte alltid komma på nya idéer, nya kampanjer eller nya slagord. Att ta från historien kan vara väldigt kraftfullt. Hylla er historia!

Vill du läsa fler inlägg med inrikting på ekonomi? Klicka in här.

Har du goda exempel på lyckad sponsring i din förening? Hör gärna av dig till oss och berätta så kan vi hjälpa till att sprida goda exempel!

Gillade du inlägget? Dela gärna och sprid ordet 🙂
5 spaningar inom sponsring
Märkt på:    

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

nitton − tre =

error

Gillade du inlägget? Dela och sprid ordet :)