Rekrytera nya ledare – tänk på det här först

Innan din förening ska rekrytera nya ledare är det bra fundera på varför ni behöver fler ledare, vad får en ledare hos er och var ni kan hitta nya ledare.

Var hittar vi ledare till vår förening?

För att rekrytera nya ledare till föreningen kan ett exempel vara att skriva ut på hemsidan att ni söker ledare. Kanske kan barn vars föräldrar kan ställa upp som ledare får gå före i kön om sådan finns?

Skapa ett lärlingsprogram för att rekrytera internt bland de äldre aktiva.

Gå ut med en blänkare till alla föreningens ledare om att rekrytera bland deras vänner. Oftast är det roligare att vara ledare om en får vara fler från samma kompisgäng.

Vilka aktiviteter har vi idag som vi kan använda för att rekrytera nya ledare?

• Gör reklam på en uppvisning eller liknande om att föreningen söker ledare. Många människor är samlade på ett och samma ställe och ser det bästa som just din förening har att erbjuda.
  • Ha en föräldraträff inför starten av grupper och påminn om att det behövs fler ledare för att ni ska kunna bedriva en så bra verksamhet som möjligt.
  • Ha en fast annons på hemsidan som alltid säger att föreningen söker fler ledare. Samma budskap kan finnas på signaturen eller autosvaret på föreningsmejlen.

Vad lockar människor till ett ledaruppdrag i just din förening?

När du jobbar med ledarrekrytering är det viktigt att fundera över varför ledarna ska vilja komma till just din förening. Exempel på morötter kan vara:

• Passion för föreningens specifika sport eller idrott i stort
  • Bra att ha på sitt CV
  • Utveckla sina ledarskapsförmågor
  • Tycker om att umgås med barn
  • Får en plats för sitt eget barn i gruppen
  • Ha en gemensam aktivitet och intresse med sitt barn
  • Hamnar i ett sammanhang med gemenskap och glädje
  • Arvode

Fundera på motivet till att bli ledare för de du försöker rekrytera just nu för att möta personernas behov.

Tips på frågor att ha koll på vid rekrytering

Dessa frågor kan vara bra att ha gått igenom tillsammans med andra innan ni börjar med ledarrekryteringen. Punkterna under frågorna är exempel på svar.

Vad är ledarens uppdrag?

• Utveckla de aktiva framåt i sporten
  • Vara en god förebild för de aktiva
  • Få de aktiva intresserade av att utvecklas

Vilket ansvar har ledaren?

• Följa de riktlinjer som föreningen satt upp
  • Kommunicera med aktiva, ledarkollegor, föräldrar och styrelse
  • Utbilda sig

Vilka uppgifter har ledaren?

• Ta närvaro
  • Planera upplägg
  • Säkerställa säkerheten

Hur mycket tid kommer ledaruppdraget att ta?

• Antal timmar
  • Tid för ledarutveckling
  • Utöver tid på plats förekommer tid för planering, kontakt med föräldrar m.m.

Läs också: 9 tips på hur din förening kan rekrytera ledare.

Rekrytera nya ledare – tänk på det här först