Enkla och bra medel för en lättnavigerad hemsida

När det kommer till hemsidor och webbplatser brukar man ofta prata om lättnavigering. Lättnavigering innebär att hemsidan är lätt att hitta runt på, att den är snabbladdad och att menystrukturen är välarbetad.

Det här är ett inlägg av vår gästförfattare Mathilda Dahlin – trevlig läsning!

Mathilda heter jag, praktikant hos FöreningsKraft, där jag varit i närmare 10 veckor nu.
Jag studerar just nu till Online Merchandiser på en YH-utbildning i Göteborg. Där är främsta fokus att lära sig mer om den digitala marknadsföringen och hur man kan förvalta en hemsidas besökare. I detta inlägg sammanfattar jag lite kort vad ni som förening kan tänka på för att hemsidan skall bli mer lättnavigerad och användarvänlig.
Jag har nämligen under praktikperioden lagt märke till att många föreningars hemsidor är väldigt matiga med information som blir väldigt svårsmält för läsaren vid första anblick och även påverkar hur lättnavigerad sidan är. Nedan följer de bästa tipsen för att göra hemsidan mer lättnavigerad för föreningens medlemmar.

Bästa tipsen för att öka trafiken på hemsidan/göra den mer lättnavigerad:

1. Call to action: Knappar som uppmanar besökaren till att till exempel läsa mer eller signa upp på föreningens nyhetsbrev. Man uppmärksammar besökaren på att göra något för att få mer information i stället för att mata på med all information direkt.

2. Ögat söker sig ofta till höger och därför lägger många e-handlare sin varukorg i högra, övre hörnet. Ett tips är att även lägga ”kontakta oss”-uppgifter/sidan till höger då det faller sig naturligt för besökaren att söka sig dit med ögat.

3. Att ha en strukturerad och ganska simpel meny gör det enklare för besökaren att hitta informationen som hen är intresserad av. Arbeta med kategorier och gör menyn tydlig.

4. Att arbeta med bildtexter som beskriver bilden gör det enklare för Google att läsa av hemsidan och öka träffresultaten för webbplatsen. Det innebär i längden att fler som googlar faktiskt har möjlighet att hitta föreningens hemsida.

5. Jobba med relevanta sökord som besökaren kan tänkas söka på, då de olika sökmotorerna också är ett viktigt arbete för att öka sin trafik och på så sätt öka möjligheterna för att nya medlemmar skall hitta föreningen. Att arbeta med detta kallas sökmotoroptimering och är ett kontinuerligt arbete som på sikt kan bidra till att fler hittar föreningens hemsida.

Mathildas bästa tips!

Här nedan följer mina favoritsidor som sammanfattar mer om vad sökmotoroptimering är och hur man kan arbeta med det:

En ordlista = https://www.contitude.com/sv-se/blogg/den-stora-seo-ordlistan/

5 saker du måste veta om SEO = https://limetta.se/tips-metoder-for-digitala-projekt/5-saker-du-maste-veta-om-SEO-sokmotoroptimering

Vad är SEO? = https://www.sitea.se/vad-ar-seo/

FöreningsKraft tackar Mathilda för sitt gedigna arbete med vår SEO och för ett fantastiskt gästinlägg i vår verktygslåda!