Summera första halvåret på ett kreativt sätt!

Maj och juni brukar vara hektiska månader för många med skolavslutningar, studenter, avslutningar med jobb, uppvisningar, tävlingar, matcher med mycket mera. Vi känner såväl igen oss.

Trots att det är mycket och en gärna vill springa framåt så kan det vara bra att landa lite i det första halvåret och fundera på och summera vad som hittills har hänt i föreningen. Detta gäller oavsett om man har hög, eller lågsäsong tänker vi. Ta gärna tiden i styrelsen, kommittén eller tränarteamet för att titta bakåt och reflektera vad som hänt hittills under året.

Här kommer några exempel på verktyg att använda för att på ett roligt och kreativt sätt utvärdera och summera det som varit.

Graphic recordning – ett roligare sätt att anteckna!

Det här är ett riktigt härligt verktyg! Det är egentligen helt enkelt ett annat sätt att anteckna på. Ni ritar er igenom mötet för att på ett mer visuellt och tydligt sätt får ner vad som gjorts och kanske också vilka mål ni har framåt i tiden.

Ni behöver:

• Tuchpennor i olika färger
  • Många mindre papper eller några få stora

Sen är det bara att sätta igång! Antingen kan ni utse en som antecknar/ritar hela tiden eller så turas ni om. Efteråt får ni troligen en väldigt grafisk bild som berättar vad ni gjort under första halvåret. Ett verktyg som eventuellt fler har lättare att ta till sig då det är bilder blandat med text istället för enbart text.

Bilden tagen från: https://imagistic.co.uk/graphic-recording/

Interaktiva möten med Mentimeter!

Det här verktyget fungerar lite bättre om ni är fler än exempelvis 10 personer på ett möte. Den som ska hålla i mötet/punkten kan då innan ha förberett en liten “omröstning” eller liknande på https://www.mentimeter.com. Här kan ledaren ställa frågor, exempelvis:

• Summera terminen i ett ord (skapa ordmoln – se bild nedan)
  • På en skala 1-5, hur smidigt tycker du att terminen har flutit på?
  • Vad har fungerat bäst under den här terminen? (fasta svarsalternativ)
  • Skriv en kort beskrivning av den största utmaningen under första halvåret? (tom fritextruta)

Till det här mötet behövs lite mer förberedelse och lite mer utrustning:

• Alla deltagare behöver en varsin mobiltelefon
  • Ni behöver också kunna presentera liveresultatet på ex en TV eller projektor.

Gå in på hemsidan och läs mer om hur du gör. Vi har själva varit på möten och föreläsningar där detta verktyg har använts. Det blir ett mer interaktivt möte där ni kan diskutera ämnen utifrån vad deltagarna i rummet tycker där och då.

Genom att blicka bakåt och se vad ni åstadkommit under det första halvåret så blir det lättare att sen blicka framåt. Hur långt har vi kvar innan vi når våra mål? Vad måste vi förändra för att skapa en ännu bättre förening? Vad kan vi känna oss extra stolta över utifrån terminen som gått?

LYCKA TILL!

Och kom ihåg, behöver din förening administrativ hjälp för att orka/hinna med allt ni vill göra i föreningen? Tveka inte att kontakta oss så bollar vi fram ett upplägg som passar just er!