Värderingsövningar – så skapar du reflektion och diskussion

Med värderingsövningar skapar du reflektion och diskussion bland både aktiva och ledare.

Värderingsövningar går ut på ställa frågor där kunskap och värdering flyter ihop. Det vill säga frågor som inte har något givet svar. På det sättet kan ni föra dialog och reflektera över både egna och föreningens värderingar.

Övningarna synliggör normer och ger möjlighet till både utveckling och förändring i gruppen.

Viktigt att tänka på när du leder värderingsövning:

• Du tydliggör att det inte finns något rätt eller fel svar.
  • Fundera innan kring VARFÖR du vill göra den här värderingsövningen. Vad är syftet? Kanske vill du få de aktiva/ledarna att lära känna varandra bättre, synliggöra en specifik norm eller lyfta vikten av att alla är unika och har egna åsikter.
  • Känn av gruppen. Skapa frågor utifrån syftet men också utifrån hur gruppen mår. Överväg om du vill att de aktiva lyfter sina åsikter i helgrupp eller tänker själv för reflektion.
  • Börja med  lite “lättare” påståenden så att ni inte slänger er in i de “djupa” diskussionerna på en gång.

Här nedan hittar du två värderingsövningar samt exempel på påståenden som du kan använda vid övningarna.

Heta linjen

Visa en osynlig (eller synlig) linje på marken. Visa att ena änden av linjen är JA/Instämmer helt och den andra sidan är NEJ/Håller inte alls med.

Du kan även lägga ut två lappar med texten för att göra det extra tydligt. All yta mellan dessa två ytterligheter finns också tillgängligt.

Säg ett påstående och be de aktiva att ställa sig där just deras åsikt passar bäst in. Exempelvis säger du att; resultatet är viktigare än den egna prestationen.

De som absolut tycker att detta påstående stämmer ställer sig vid JA-sidan. De som definitivt inte håller med ställer sig vid NEJ-sidan. Sen finns det kanske de som håller med litegrann eller tycker att inget spelar roll. De ställer sig någonstans mittemellan.

Det bästa med den här övningen är att det alltid finns ett svar mittemellan. Du behöver inte ställa dig vid några ytterligheter.

Fyra hörn

Denna går att göra på två sätt.

1. Du som ledare säger ett påstående där varje hörn representerar svarsalternativen JA, NEJ, KANSKE och VET INTE.
  2. Du som ledare målar upp ett case eller ställer en fråga och låter sen varje hörn representera ett svarsalternativ.

Exempel på påståenden till dina värderingsövningar:

• Äpplen är det godaste som finns.
  • Jullov är bättre än sommarlov.
  • Alla barn i Sverige mår bra.
  • Livet är rättvist.
  • Det är viktigt att alltid berätta sanningen.
  • Att träna styrka är viktigt för att bli bättre på sin sport.
  • Träningsmängden i vår grupp är lagom.
  • Alla är välkomna i vår förening.
  • Alla känner sig välkomna i vår grupp.
  • Tränare kan vara kompis med de aktiva.
  • I vår förening behandlas tjejer och killar likadant.
  • Det är viktigt att säga ifrån om någon behandlas illa.
  • Vi har en bra stämning i gruppen.
  • Det är okej att kalla någon “kärring”.
  • Jag vet vad jag ska göra om jag ser eller hör att någon blir kränkt/illa behandlad.
  • Det jag skriver på nätet vågar jag också säga “irl”.
  • Träningskläderna måste alltid komma från märket XX.

Läs också: Samarbetsövning för alla åldrar – pest eller kolera