9 tips på hur din förening kan rekrytera ledare

Ledare, eller snarare brist på ledare, är en av de största utmaningarna för idrottsföreningarna idag. Här hittar du 9 tips på hur din förening kan rekrytera ledare. Har ni i styrelsen svårt att hinna med allt? Kontakta FöreningsKraft så hjälper vi dig med det ni själva inte hinner med!

Föräldrar m.fl

En guldgruva är förstås att fråga föräldrar om de kan och vill ställa upp som ledare. Vår uppfattning är att frågan ofta ställs till föräldrar idag vilket är superbra. De behöver sällan kunna sporten innan utan kan få utbildning av föreningen för att lära sig.

Vissa föreningar skickar ut en förfrågan till de som står i kö för att leta ledare. Andra skriver tydligt på sin hemsida att barn får gå före i kön om föräldrar ställer upp som ledare. Ett annat exempel är från föreningar som samlar föräldrar till en potentiell ny grupp och har ett föräldramöte. Där är föreningen tydlig med att föräldrar i rummet måste ställa upp som ledare om gruppen ska kunna startas.

Något som jag själv börjat fundera på senaste tiden är att börja söka bredare. Jag träffade i veckan en kvinna som var mormor och ledare till ett barn i en träningsgrupp. Hon tyckte det var riktigt roligt att vara ledare och hade även tiden för det. Så varför inte söka bland mor- och farföräldrar, syskon eller andra släktingar?

Befintliga ledares kontaktnät

Många tycker att det är roligare att vara ledare om en får göra det tillsammans med en vän. Ett hett tips är att gå ut med en uppmaning till era befintliga ledare att be dem kolla runt i sitt eget nätverk. Har de personer i sin närhet som är intresserade av att bli ledare? Skapa en kultur i föreningen där det är välkommet att alltid höra av sig om någon har tips på ledare till föreningen.

Unga ledare utanför föreningen

Härom veckan var jag på ett idrottsmöte som hölls av bl.a. kommunen, stadsdelsförvaltningen och SISU. En av personerna på plats var fältarbetare och jobbade mycket med de unga i närområdet. Hon berättade att det fanns många unga som samlades på fritidsgården men som gärna vill hitta på andra saker också. Så varför inte ta ett krafttag och vandra bort till närområdets fritidsgårdar för att försöka rekrytera unga personer som idag kanske inte tillhör något tydligt sammanhang på sin fritid?

Finns det ett idrottsgymnasium där du bor? Eller andra plattformar där unga som tycker om idrott samlas? Hör av dig till ansvariga för att se om din förening kan närvara på ett event som de anordnar. Kanske får ni möjlighet att komma och berätta om er verksamhet eller ha ett bord under eventet?

Jag vet även några föreningar som vänder sig till stadens Universitet för att rekrytera ledare. Vid terminsstart är det ofta många olika event på gång i området och många studenter är nya i staden och letar efter ett sammanhang att tillhöra på fritiden. Ta kontakt med Universitetet eller Högskolan i din stad för att se om ni kan vara med på alla olika event som sker på området.

Unga ledare inom föreningen

Många studier visar att unga aktiva vill bli ledare men att de inte alltid får frågan. Mitt tips är att skapa någon form av lärlingsprogram för att på ett strukturerat sätt fånga upp de som redan är aktiva i föreningen. Vill du ha tips på vad du bör tänka på när du startar upp en verksamhet med yngre ledare? Kolla in den här artikeln från Centrum för Idrottsforskning på endast 5 sidor!

Innan du sätter igång med rekryteringen

Oavsett vilken eller vilka metoder för ledarrekrytering ni som förening väljer är det viktigt att ha tänkt igenom processen i förväg. Några frågor som jag anser viktiga att besvara/diskutera kring innan rekryteringen drar igång är:

• Har vi grupper att placera ledarna i?
  • Har vi mentorer eller liknande som kan hjälpa nya ledare att komma igång?
  • Har vi egna eller externa utbildningar att erbjuda så att de nya ledarna snabbt kan komma in i sporten/föreningen?
  • Vilka krav ställer vi på nya ledare?
  • Vad får de nya ledarna av oss som förening?
  • Vilka verktyg behöver de nya ledarna för att klara av sitt uppdrag?

I Dokumentbanken hittar du fler tips på ledarrekrytering!

Ett sista tips: Det finns MYCKET ekonomiska bidrag att söka till den här typen av verksamhet, exempelvis via idrottslyftet! Kolla in vilka kriterier just ditt Specialförbund har för ansökan om bidrag och utforma den därefter.

Behöver din förening konkret hjälp med att exempelvis lägga upp ett rekryteringsprogram? Eller någon som faktiskt gör arbetet åt er, exempelvis skriver och skickar mejlen, håller i möten, besöker fritidsgården, sätter ihop lärlingsprogrammet, söker bidragen m.m.? Kontakta oss så bollar vi fram hur vi kan hjälpa just DIN förening med det ni själva inte hinner med.