En förening tar hjälp av FöreningsKraft – från idé till handling

Karlskrona GF är en av våra samarbetsföreningar där vi idag sköter en del av administrationen. Några exempel på arbetsuppgifter är mejladministration, fakturering, terminsstart/-avslut och lägeradministration. FöreningsKraft har två föreningskonsulenter som jobbar totalt 25 % åt föreningen, på distans. Vi frågade ordförande Daniel hur styrelsen landade i beslutet om att ta in oss och vad samarbetet hittills har gett föreningen.

Vad anser ni vara fördelarna med att ta hjälp av Föreningskraft i stället för att anställa en kanslist?

Den stora fördelen är att slippa vara arbetsgivare med allt vad det innebär där det vi värderar högst är att vi slipper tänka på redundans.

Vi vet att det finns flera personer på Föreningskraft som kan hantera vårt kansli och vid frånvaro eller personalomsättning så behöver vi som förening inte täcka upp.

Det skapar en trygghet för oss som jag inte tror vi hade känt om vi haft en enstaka person anställd för att hantera vårt kansli.

Hur kom ni fram till vilka uppgifter ni ville lägga över på FöreningsKraft?

Vi gjorde en inventering av de uppgifter som var återkommande och som tog väldigt mycket tid från oss ideellt arbetande i föreningen ledning. Det rörde främst medlemskontakter och åtgärder i anslutning till terminsuppstart, men även en del uppgifter kopplat till ledarnas utbildning och gruppernas tävlande. Efter några månader justerade vi avtalet mot Föreningskraft och lade till ytterligare några uppgifter när vi såg hur bra de löste det löpande arbetet och hur smidigt det blev för oss.

Daniel, ordförande Karlskrona GF

Samarbetet har pågått i ca ett halvår, hur tycker du att det fungerar?

Det har fungerat väldigt bra! Det har gått snabbt för Föreningskraft att lära sig våra rutiner och ganska omedelbart så märkte vi som tidigare utfört mycket av administrationen att vi med gott samvete kunde släppa kontrollen till de konsulenter som jobbar mot oss.

Vad har det gett er som styrelse (eller dig som ordförande) att ta in oss?

Vi har kunnat fokusera mer på styrelsearbetet där föreningens stora frågor ska hanteras. Tidigare har vi fått lägga för mycket tid och energi på administration och då har det mer långsiktiga arbetet blivit lidande

Stort tack för samtalet Daniel!

Är du och din förening nyfiken på vad vi på FöreningsKraft kan göra för er? Kontakta oss idag och boka in ett förutsättningslöst möte, helt kostnadsfritt.