Jobba mot positiva idrottsföräldrar – 3 exempel

Låt oss prata lite om idrottsföräldrar. Undersökningar visar att var tredje idrottsförälder riskerar att påverka sitt barns träning på ett negativt sätt. När jag själv var tränare för elitgrupper stötte jag ofta på föräldrar som skällde både på sitt barn och på oss tränare av olika anledningar. Hur kan föreningen jobba för att skapa ett positivt föräldraklimat i föreningen?

10 föräldrabudord på matcher

Efter diskussioner i styrelsen och ett samarbete med bl.a. SISU tog Sala FF fram 10 föräldrabudord. Dessa trycktes upp på en skylt som ställdes fram i hallen vid matcher och cuper. Budorden sitter även uppe i och kring föreningslokalen. Här kan du läsa en artikel om Sala FF och de 10 föräldrabudorden.

Sala FF menar att det ofta handlar om sunt förnuft men att man som förälder kanske tänker till en extra gång när orden också finns på pränt. De 10 föräldrabudorden som Sala FF kom fram till var:

• Följ med på träning och match – ditt barn sätter stort värde på det.
  • Skapa god stämning vid träning och match.
  • Uppehåll dig längs ena sidlinjen och var lugn. Låt barnen spela.
  • Uppmuntra alla spelare i laget, inte bara bara ditt eget barn, i både med- och motgång.
  • Respektera ledarnas matchning och beslut. Sätt dig in i föreningens policy.
  • Respektera domarens beslut och se honom/henne som en vägledare under utbildning.
  • Uppmuntra ditt barn att delta – pressa inte.
  • Fråga barnen om matchen var rolig, spännande, juste eller om spelet var bra – fokusera inte på resultatet.
  • Stöd föreningen i dess arbete. din insats blir värdesatt – inte minst av ditt barn.
  • Kom ihåg att det är ditt barn som spelar fotboll – inte du själv.

Föräldrafolder

Inom ishockeyn har föreningarna fått hjälp av Svenska ishockeyförbundet. De har nämligen tagit fram en Föräldrafolder som är fritt fram för att ishockeyföreningar att använda.

Foldern innehåller bl.a. information om barns rätt till idrott och föräldrars samt ledares ansvar. Du får även en alkohol- och drogpolicy på köpet och ishockeyns värdegrund nedskrivet. Här kan du ladda ner hela foldern.

Du som styrelsemedlem eller ledare för en annan sport; kolla igenom foldern och ta ut godbitarna för att applicera dem på din egen förening.

Föräldrariktlinjer

Till sist vill jag tipsa om min egen förenings föräldrariktlinjer. Tipset handlar framförallt om hur vi tog fram dem.

Vi samlade föräldrarepresentanter från de flesta av våra grupper och satte ihop till en föräldragrupp. De föräldrarna träffades tillsammans med representanter från styrelsen samt några ledare för att diskutera vilket föräldraklimat vi vill skapa för våra aktiva. Efter ett diskussionsmöte fortsatte dialogen föräldrarna emellan som författade våra föräldrariktlinjer. Här kan du läsa dem i sin helhet.

För att hålla dessa riktlinjer levande skickar vi ut dem via mejl tillsammans med kallelsen inför varje terminsstart. Föräldrariktlinjerna är en del av vår värdegrund som vi vill ska genomsyra alla i föreningen, allt från föräldrar till barn till tränare till styrelsen. Det är även skönt att ha ett dokument att falla tillbaka på om vi märker att någon exempelvis beter sig osportsligt på en tävling eller liknande.

Hoppas att du har fått lite inspiration till att jobba med föräldrar i just din förening. Behöver ni hjälp med att skapa och författa dokument, tveka inte att kontakta oss på FöreningsKraft!

idrottsföräldrar