BRIS skapar ny stödlinje för idrottsledare

Bris och Riksidrottsförbundet har gått samman! Numera finns det en stödlinje på Bris riktad till idrottsledare.

Till en stödlinje för idrottsledare kan du vända dig om du eller styrelsen behöver få stöd, vägledning eller information om vart du kan vända dig när du stött på ett barn som har det tufft.

Varför en stödlinje?

Många barn och unga som flytt till Sverige kommer i kontakt med en idrottsförening. Därför har stödlinjen ett extra fokus på att vara stöd till vuxna som möter nyanlända. Men självklart kan du ringa angående andra utmaningar, som exempelvis om ett barn uppvisar självskadebeteende, berättar om problem hemma, är utsatt för mobbning m.m.

Andra anledningar till att en stödlinje för idrottsledare finns kan vara att ledare behöver hjälp med incidenter om kränkningar, sexuella trakasserier eller självskadebeteenden.

Trots många års ledarerfarenhet kan det vara skönt att prata med någon och be om råd. Alla situationer är ju unika så det kan vara svårt att veta hur en ska reagera och agera hela tiden. Detta stöd kan såklart komma internt från föreningen som exempelvis en tränarkollega, styrelse, verksamhetschef eller liknande. Men även som styrelse har du kanske inte den kunskap som behövs för att lösa den mest kritiska situationen.

Telefonnummer: 077-44 000 42
Öppettider: Vardagar kl 9-12
Vem sitter i andra änden? Bris kuratorer.

Läs också: Från policy till praktik – 7 steg för att förebygga sexuella trakasserier inom idrotten.