Papperstidning – ett exempel på inkomst till föreningen

Ibland har föreningar svårt att få ut sitt namn och vetskapen om att de finns. Andra utmaningar kan handla om att föreningen inte få in tillräckligt med pengar för att driva runt verksamheten. En papperstidning kan bli lösningen för att både marknadsföra sig och för att få en inkomst till föreningen.

Täby Badmintonförening skapade en papperstidning som de distribuerade i grannskapet. Många fick därför nys om föreningen vilket skapade fler medlemmar. Tack vare alla annonser i tidningen blev det även ett sätt att få in en extra inkomst till föreningens kassa.

– Vi har märkt att många tittar i tidningen vilket är väldigt roligt, säger Kent Kotte, ansvarig för tidningen. Sen 2010, då första tidningen kom ut, har vi ökat våra annonsörer istället för minskat som man kanske kan tro då det är en papperstidning.

Tidningen kommer ut 2 gånger per år och består av ca 28 sidor där hälften av sidorna är annonser. Den trycks upp i 56 000 exemplar varje gång och innehåller artiklar om allt från barnidrott till pensionärsverksamhet. Både föreningen själva men också exempelvis kommunen och Förbundet skriver artiklar till tidningen. Detta gör att ingen enskild person behöver skriva alla artiklar själv.

Självklart är det en kostnadsfråga att trycka upp tidningarna. Om föreningen redan innan kan hitta annonsörer som gör att tidningen i alla fall går plus minus noll till en början kan det vara ett bra sätt att få ut sitt namn. Ett annat tips är att ställa frågan om sponsring av tidningen. Det skadar aldrig att ställa frågan, allt för att skapa inkomst till föreningen så att verksamheten kan utvecklas!

Läs också: 5 bidragslänkar till 5 olika kommuner.