Plandisc – ett verktyg för årsplanering i föreningslivet

Årsplanering i föreningslivet

Årsplanering i föreningslivet kan ibland vara överväldigande och kräva ett ständigt tänkande över vad som kommer härnäst. Då är Plandisc ett perfekt alternativ. Allt från aktiviteter och styrelsemöten till läger och kick-offer går att planera in tack vare funktionerna som ingår i Plandisc. Här nedan går vi igenom hur systemet fungerar.

(Inlägget innehåller annonslänkar)

Årshjulet

Det digitala årshjulet erbjuder en framförhållning för idrottsverksamheter. Genom att hålla isär områden via Plandisc får du en bättre överblick över planeringen i föreningen. Rent konkret är årshjulet uppbyggt av ringar som representerar en enskild avdelning i föreningen, till exempel ekonomi, marknadsföring eller barnverksamheten, för att nämna tre. Du väljer sedan om årshjulet ska vara roterande eller statiskt. Det förstnämnda innebär att den nuvarande månaden kommer alltid att hamna högst upp jämfört med ett statiskt årshjul där första månaden för året alltid är högst upp.

Vad som kan läggas in i årshjulet

Årsplanering i föreningslivet blir mycket enklare tack vare årshjulet. Här kan du börja med att leta dig fram till den aktivitet du vill planera in. Det gör du genom att klicka under någon av veckorna som är markerade i årshjulet. Ett tips är att lägga aktiviteterna under avdelningen som de hör samman med. Till exempel, idrottsläger och styrelsemöten ingår i olika områden och kan därför ingå i olika ringar. Varje aktivitet ger du en titel och ett datum. Du kan också välja hur ofta du vill att aktiviteten ska upprepa sig. Dessutom kan du bjuda in deltagare till aktiviteten under fliken “Bjud in deltagare” så när de väl har accepterat inbjudan sparas den ner i deras kalender.

Integrera på intranätet eller hemsida

En till fördel med Plandisc är möjligheten att bädda in årshjulet på föreningens intranät eller hemsida. På så sätt kan medlemmar klicka sig fram till alla aktiviteter under året och få en överblick över kommande event i föreningen. I de flesta fall ska det också sägas att det finns ett fåtal ansvariga i föreningen som har en helhetsbild över aktiviteterna under året.

Specifika mallar för din förening

Det finns tre olika mallar av årshjulet och är namngivna utifrån tre olika inriktningar; aktiviteter, administration och ledning. Aktivitetsmallen är till för tränare och medlemmar och består av fyra olika ringar som är aktiviteter, träningar, lagmöten och tävlingar. Den andra mallen, administration, som också innehåller fyra mallar är inriktad på underhåll, styrelsemöten, medlemsrekrytering och verksamhetsplanering. Den tredje och sista mallen som är till för ledningen i föreningen består av ringarna styrelse, aktiviteter, administration samt ekonomi.

Synkronisera med Outlook eller Teams

Användare av Outlooks funktioner kan synkronisera med Plandisc så att alla möten i er kalender överförs till årshjulet eller vice versa. Därutöver kan ni infoga årshjulet i Teams så att varje anställd har enkelt åtkomst åt systemet, antingen via skrivskyddad läge eller att man arbetar direkt i Plandisc från Teams.

Om du är intresserad av att lära dig mer om årsplanering i föreningslivet, och ta del av en rabattkod om du registrerar dig för ett konto hos Plandisc, så kan du klicka här.