Björnstad – en bok att läsa!

Sommaren för oss är till för att läsa ikapp alla böcker vi samlat på oss under terminen. Boken “Björnstad” av Fredrik Backman var en sån bok. Har du läst den? Om inte – gör det! Du kommer inte att ångra dig.

En hockeystad på fall

Boken Björnstad handlar om en liten fiktiv stad i Sverige där hockeyn betyder ALLT. Mitt i skogen finns denna lilla ort där alla stadens invånare på ett eller annat sätt är involverad i sporten. Du har föräldrar, klubbchefen, spelare, syskon eller klasskamrater till spelare, styrelsen, sponsorer med flera.

Staden behöver ett uppsving i både självförtroende, ekonomi och näringsverksamhet och allt hopp läggs på stadens juniorlag. Vi får följa flera människor och komma dem ganska nära inpå livet. Ett exempel är sportchefen Peter och hans dotter Maya. Vi får även lära känna flera hockeyspelare som supertalangen Kevin, Amat som tränar hårt varje morgon före alla andra och Benji, Kevins bästa vän.

En avgörande händelse inträffar och staden blir aldrig mer sig lik. Vem kan man lita på och hur ska klubbens viktigaste match sluta?

Idrotten betyder allt

Backman har fått med otroligt många sidor av idrottsvärlden. Han får in allt från mobbing och trakasserier till sexuella övergrepp och grupptryck. Andra ämnen som involveras är ovillkorlig kärlek till idrott och lojalitet. Han får in det komplexa i att driva runt en förening på ideella krafter och sponsrade pengar. Och han lyfter machokulturen och vänskap samtidigt som han får med känslan av idrotten som identitet.

När vi läser boken återkommer bland annat en fråga till oss, hur kan människor drivas så långt för att bevara sin klubb?

INGET kan såklart försvara en omoralisk eller olaglig handling. Däremot tror vi oss kunna förstå en liten del i varför människor jobbar hårt för att försvara sin klubb/förening/lag/grupp.

Vi känner igen oss i det boken beskriver kring idrotten som en fristad. För många är nog träningen en plats där du kan vara dig själv, umgås med likasinnade och ta en paus från världen utanför. Kanske har du det jobbigt hemma eller i skolan. Då kan träningen fungera som en plats där du inte behöver tänka på något annat för någon timme eller två.

Träningen kanske också är en av de få platser där du känner att du får ta plats. Där du får utvecklas och där vuxna ser dig. En plats där du kan skapa och utveckla din identitet.

För klubbens bästa

Om något eller någon hotar att förstöra den fristad du byggt upp och känner dig trygg blir troligen den naturliga reaktionen att försvara platsen, klubben, tränaren eller dig själv.

Oavsett vad som händer i en förening eller klubb som får människor att försvara sig själv eller någon/något annat så hoppas jag att barnen och ungdomarna ALLTID sätts i främsta rummet. I Björnstad återkommer författaren till ”klubbens bästa” vilket blir utgångspunkten för många karaktärers handlingar. Men är klubbens bästa alltid medlemmarnas bästa?

Läs också: Idrotten och barnkonventionen