Jämställdhet – Gör er satsning nu

Hur arbetar din förening med jämställdhet?

Jämställdhet är ett otroligt viktigt ämne i vårt samhälle som behöver uppmärksammas flera gånger om. Här kommer några tips på hur du kan arbeta med jämställdhet i din förening och även ett exempel från verkligheten.

Varför är jämställdhet viktigt?

Jämställdhet är alltid ett väldigt attraktivt och återkommande ämne som är viktigt för vårt samhälle. Begreppet innebär att alla flickor, pojkar, kvinnor, män och ickebinära ska ha samma rättigheter, möjligheter och makt att forma sitt eget liv. Det är extra viktigt att vi, föreningar, ser till att arbeta med jämställdhetsfrågor eftersom föreningslivet är en stor del av den svenska kulturen.

Två olika typer

För cirka två år sedan skrev vår VD Jessica ett blogginlägg om jämställdhet. Något som fortfarande är lika aktuellt är att det finns två typer av jämställdhet. Här kommer ett urklipp från vårt tidigare inlägg:

“ Ofta när vi pratar jämställdhet pratar vi om formell jämställdhet. Med detta menas att det exempelvis ska finnas lika många män som kvinnor på styrelseposter, bland medlemmarna m.m.

Det finns även något som kallas reell jämställdhet. Här handlar det om att män och kvinnor har samma makt och inflytande i föreningen. Att män och kvinnor har samma möjligheter att påverka dagordningen i styrelserummet exempelvis. Det kan även handla om vilkas åsikter som släpps fram och hur jargongen ser ut inom organisationen.”

Vi på FöreningsKraft rekommenderar varmt att arbeta med de olika typerna av jämställdhet. Särskilt den reella då det i många fall kan finnas ett kön som är mer dominerande i beslutsfattande, speciellt inom idrottsvärlden som har en mansdominerad kultur.

Hur kan föreningar arbeta med jämställdhet?

Idag finns det ett flertal olika program och hemsidor som föreningar kan använda för att arbeta med jämställdhet i sin verksamhet. Här kommer några bra tips:

Fifty/Fifty

Fifty/Fifty är en digital kurs i ämnet jämställdhet. Kursen är uppdelad i sex lektioner bestående av fakta, diskussion och reflektion. Syftet med utbildningen är att du och din förening ska få mer kunskap om varför det är viktigt att arbeta med jämställdhet och vilka vinster det ger både föreningen och individerna. Kursen är skapad genom ett samarbete mellan Värmlands innebandyförbund, Svensk innebandy, RF-SISU Värmland och Riksidrottsförbundet. Här finns kursen.

Jamstall.nu

På denna sida finner du och din förening allt som rör jämställdhet. Exempelvis finns en bra ordlista för begrepp som vanligtvis uppkommer i samtal om ämnet. Det finns även verktyg och metoder för hur man kan arbeta med jämställdhet. Här kommer du direkt till hemsidan.

Inkluderande idrott

Riksidrottsförbundet har i samarbete med RF-SISU skapat en sida som handlar om inkluderande idrott. Webben riktar sig till dig som är förtroendevald, anställd, ledare eller tränare i en förening eller ett förbund. Den syftar till att stötta ert arbete med inkludering genom att ge kunskap, skapa reflektion, samtal och förhoppningsvis handlingskraft, vilja och mod att förändra. Här finner du webben.

Oavsett kön

Är en handbok för arbete med jämställdhet och trans skapad av RFSL. Boken behandlar ämnet genom sex olika kapitel som bland annat handlar om att öka sina kunskaper, möjliggöra, analysera, kartlägga och reflektera. Här kan du hitta handboken.

Exempel från verkligheten

Här följer ett exempel ur verkligheten där en kvinnlig fotbollsspelare berättar sin historia och hur hennes kön påverkar hennes förutsättningar.

Exempel ur verkligheten, en driven kvinnlig elitfotbollsspelare

Jag är snart 27 år och har spelat fotboll på elitnivå i ungefär 14 år, jag har dock spelat klubblagsfotboll sedan 4 års ålder. Som elitfotbollsspelare på damsidan känns det som att man ofta arbetar i motvind och många gånger önskar jag att förutsättningarna varit bättre i form av löner, plantider osv. för att man ska slippa jobba på heltid vid sidan av fotbollen. Men då jag är en person som älskar att ha många bollar i luften så har det funkat för mig att jobba som Socionom på heltid ändå. Som person strävar jag alltid efter att vara den bästa möjliga individ och lagspelare jag kan vara genom att ständigt fokusera på att utveckla mina egenskaper som fotbollsspelare och människa.

Det som driver och motiverar mig främst är min vilja att bli mitt bästa jag som forward!

Under alla mina år har jag varit villig att offra allt för att spela fotboll på hög nivå. Jag älskar att lägga ner tid och själ för att kunna spela världens största idrott som ger tillbaka så mycket glädje,  gåshud och minnen för livet – både på och utanför plan. När jag konstant utvecklas mår jag alltid bra, det är något som fotbollen alltid bidrar till. Jag kommer nog alltid vara aktiv inom fotbollsvärlden på ett eller annat sätt så länge jag kan.

Här kan du läsa vårt tidigare inlägg om jämställdhet – “Hur uppnår vi en jämställd idrott till år 2025?”