Planera inför ett läger – en praktisk övning

FöreningsKraft delar här med sig av en bra övning som handlar om att uppleva och diskutera olika scenarion som kan uppstå vid exempelvis ett läger.

Genom den här övningen får deltagarna på ett praktiskt sätt planera inför ett läger genom att på kort tid planera och även simulera lägret vid arbetsbordet. De får även möjlighet att uppleva och diskutera olika utmaningar/scenarion som kan dyka upp på den faktiska aktiviteten.

Förberedelser

1.
Dela in deltagarna i 5 st grupper á 4-5 st i varje grupp (beroende på hur många ni är såklart)

2.
Varje grupp tilldelas en “assistent”. Assistentens uppgift är att:

1. Dela ut relevanta dokument till gruppen
  2. Dela ut olika kort med jämna mellanrum till deltagarna
  3. Anteckna det som sades och vissa svårigheter som dök upp som bör tas vidare
  4. I övrigt vara så tyst som möjligt för att inte påverka gruppen alltför mycket

3.
Varje grupp får en lägerhandbok där allmän information om lägret finns (som de också har fått och läst innan övningen). Deltagarna får också några få första instruktioner som meddelar att de skulle planera inför ett läger i Jukkasjärvi för 15 st barn med olika sjukdomar och diagnoser samt genomföra lägret. Sen är det bara för deltagarna att sätta igång med planeringen utifrån de checklistor som fanns i handboken.

Genomförande

4.
Under närmaste timmen delar assistenten ut olika kort till gruppen med jämna mellanrum. Syftet med korten är dels att föra diskussionen framåt samt introducera olika tuffa situationer som kan uppstå under lägret. Korten skapar också en utmaning för deltagarna att diskutera/läsa det som står på kortet samtidigt som de måste ta itu med sedvanliga uppgifter som hör till planering och genomförande av lägret. På korten kan det exempelvis stå:

1. Gör en riskanalys kring lägret, skriv ner det ni kommer på och ge till assistenten om 4 minuter.
  2. En av er ledare blir sjuka 2 dagar innan lägret, vad gör ni? Personen lämnar rummet i 4 minuter.
  3. En krissituation uppstår på lägret och ni får inte tag på kansliet, hur hanterar ni det?
  4. Ett barn frågar om hen får lägga till dig på instagram, vad svarar du då?
  5. Efter lägret uppstår en konflikt mellan dig och en annan volontär, hur hanterar ni det där och då? Hur hade ni kunnat förebygga irritationen inom gruppen?

5.
Efter ca en timme har grupperna förhoppningsvis diskuterat igenom alla kort och gått igenom alla delar i planeringen och genomförandet av lägret. De har fått diskutera ganska snabbt kring varje kort vilket är syftet. Tanken med övningen är att få igång tankar kring olika scenarion för att sen kunna diskutera vidare och reflektera över detta efter övningen.

En av deltagarna, Malin, säger så här på frågan om vad hon tyckte om övningen som gjordes i och med detta exempel:

“Det här var ett bra sätt att öva sig på att vara på läger. Att vi fick diskutera ett riktigt läger som kommer att genomföras var extra positivt. Jag tror att det alltid är bra att diskutera och dela tankar, åsikter och erfarenheter med varandra för att vara så förberedd som möjligt inför det riktiga lägret.”

Läs också: Att samtala med barn – 5 konkreta tips.