Så skapar din förening ett större ideellt engagemang

Många föreningar FöreningsKraft kommer i kontakt står inför utmaningar som rör ideellt engagemang. Hur behåller en förening sina ideella ledare, sin styrelse eller stödmedlemmar?

I filmen nedan från FöreningsKraft webbinarium får du utförliga konkreta tips på hur det här arbetet kan gå till. Filmer tar upp bland annat hur kortsiktiga uppdrag och att anpassa arbetsformen har visat sig fungera för att öka ideellt engagemang.

Även tips på hur föreningar kan bli bättre på att ta tillvara och boosta motivationen hos de ideella tas upp.

De flesta föreningar saknar även den administrativa strukturen för hur detta arbete ska gå till i praktiken, i filmen beskriver vi hur ni kan starta upp det redan idag genom att:

• Skapa lathundar för hur ett visst uppdrag ska utföras
  • Utveckla ett årshjul med hjälp av Plandisc över de uppgifter som behöver utföras
  • Håll interna workshops, prata om föreningens arbete i stort och berätta om de olika område

Mer matnyttig kunskap hittar du i filmen.

Vill du veta hur ni kan utveckla er förening? Kontakta oss redan idag!