Undersökning om behov av hjälp – så svarade ni!

I februari skickade FöreningsKraft ut en undersökning till flertalet idrottsföreningar i Sverige. Syftet var att lära känna idrottsföreningarna bättre och undersöka hur vi kan hjälpa till i ännu större utsträckning. Undersökningen hade en stor spridning. Svar kom in från föreningar över hela landet, från Tärnaby i norr till Malmö i söder. Vi är tacksamma över att så många svarade på enkäten, det ger oss en större insikt i Sveriges idrottsföreningar. Nedan får du en sammanställning över de viktigaste svaren, mycket nöje!

Föreningsinfo

10,6% av de svarande föreningarna från vår undersökning hade fotboll som idrott och de flesta föreningar hade sin verksamhet i storstäder. Av de föreningar som svarade på enkäten hade 58% mellan 0 – 400 medlemmar och kan klassas som små till mellanstora föreningar. Strax efter kom föreningar med antalet 401 – 600 medlemmar.

Hur många medlemmar har din förening?

Kanslist – javisst?

De flesta föreningarna som svarade på vår undersökning hade ingen anställd administrativ personal. Av de föreningar FöreningsKraft senare pratat med faller ofta ”pappersarbetet” på antingen styrelsen eller tränarna själva. De föreningar som har administrativ personal som är anställd på deltid eller timme har flera gånger uttryckt att de ägnar mycket tid åt att ”släcka bränder”. Att utveckla eller starta igång olika projekt rinner därför ofta ut i sanden, det finns mycket vilja men tid och energi saknas.

Har din förening anställd administrativ personal idag? (Ex. Sportchef, kansliet, föreningskonsulent, verksamhetsansvarig, samordnare mm.)

Vad behöver föreningarna hjälp med?

Den uppgift flest föreningar angav att de behövde hjälp med var grundläggande och tidskrävande uppgifter. Det kan vara allt från att svara på mail, hantera fakturor, bokföring, tidsbokning för lokaler eller kontakt med kommun och sponsorer. På en stark andraplats kom både ledar- och medlemsrekrytering. Att hitta kompetenta ledare kräver både tid och energi som det idag är brist på i många föreningar. I andra föreningar handlar det om att konkurrera om stadens idrottare, hur man lockar deltagare till sin idrott är en fråga som ofta kommer upp i samtal med föreningar.

På en andraplats kom även att föreningar behöver hjälp med mer än ett av våra förslag. Många behövde hjälp med medlemsadministration samtidigt som det är grundläggande uppgifter som ska utföras, att värva eller arbeta med sponsorer hinns då inte heller med.

Behöver även din förening hjälp med någon eller några av följande uppgifter?

Hur kan vi hjälpa din förening?

FöreningsKraft arbetar med och för att effektivisera det administrativa arbetet i idrottsföreningar, så de kan lägga tid på det de brinner för, idrotten. Flera tränare kan då lägga tiden på träningsplanering, teambuilding och utveckling.

Referens från kund:

Vi har tagit hjälp av FöreningsKraft när vi behövde hjälp att förstå vad det är våra medlemsföreningar önskar att vi som kommitté kan hjälpa till/stödja med. GK Trollbäcken har i ca 4 månader nu använt sig av en kanslisttjänst på distans från Föreningskraft. Det fungerar hur bra som helst!

Vi har fått tillgång till en otroligt effektiv lösning med personer som kan föreningslivet och därmed utför, utvecklar och effektiviserar de arbetsuppgifter som finns. De inkluderar kontakt med bland annat medlemmar, styrelsen, kommunen och Gymnastikförbundet. Kanslisten administrerar våra läger, tävlingar samt uppdaterar vårt medlemsregister.

Föreningskraft har även på eget initiativ skapat ett intranät till våra ledare. Vi upplever att de är otroligt kundorienterade och anpassningsbara till vår förenings behov och arbetssätt. Kommunikationen sker via en planeringsapp, mejl, sms, telefon. Utvärdering och uppföljning sker kontinuerligt.

GK Trollbäcken kan varmt rekommendera Föreningskraft till övriga föreningar som behöver administrativ hjälp.

Carina Hallberg, kassör i GK Trollbäcken

Tveka inte på att höra av er!