Utveckling av din förening med hjälp av en exitenkät

När ledare väljer att avsluta sin roll i föreningar utgör det såklart en väldigt tråkig situation eftersom föreningslivet bygger på engagerade, delaktiga, drivande ledare. Om en ledare skulle vilja avsluta sitt deltagande i föreningen finns det många skäl till att föreningen undersöker varför personen inte vill vara kvar och hur de kan jobba för att fler stannar längre.

Vi på FöreningsKraft ser därför vikten av att ledare som slutar får medverka i en så kallad ”exitenkät”. Där får föreningen möjlighet att se orsaken till varför personen slutar och det ger möjlighet för utveckling av verksamheten. Självklart ger vi ett förslag på hur denna enkät kan se ut. Enkäten vi har gjort finner du här. Exemplet riktar sig till en idrottsförening men går såklart att modifiera så att den passar andra typer av verksamheter också.

Att tänka på vid skapande av enkät

Vid skapandet av en exitenkät kan det även vara relevant att ställa frågor som är kopplade till organisationen. Exempelvis frågor som vad som skulle kunna förbättras och leda till utveckling och hur ledaren har upplevt tiden som ledare hos dem. Att göra en enkät behöver inte bara vara för ledare, utan det kan vara för medlemmar, volontärer och andra individer som får föreningen att fungera.

En annan aspekt att ha i åtanke är att enkäten ska vara enkel och ganska kort. Är det för många frågor som är komplicerade eller kräver långa svar kommer svarsfrekvensen att minska. Vårt tips är således att förenkla och förkorta – så mycket som möjligt. Värdera därmed varje fråga och fundera på vilken information ni behöver för att kunna utveckla er förening.

Läs också: Utvärdering av verksamheten – Varför?