Så lyckas din förening med den nya terminen

Efter en lång och härlig sommar står äntligen en ny hösttermin framför oss. Vi på FöreningsKraft ser varje ny termin som en nystart, där vi vill ta vara på våra föreningars bästa egenskaper och använda dem på nya kreativa sätt. Nedan finner du ett flertal tips på hur ni kan arbeta med nya terminer i er idrottsförening.

Så planerar din idrottsförening era kommande terminer bäst.

Ny termin, nya förändringar och nya utmaningar

Som många föreningar inom idrottsvärlden är bekanta med sker det vanligtvis förändringar inför varje termin. Förändringar kan verka skrämmande. Men vanligtvis mår föreningar väldigt bra av dem eftersom föreningen då kan fortsätta utvecklas samtidigt som det skapas nya rutiner och strukturer.

Hur lyckas ni med era förändringarna?

Det finns ett flertal verktyg och tips som föreningar kan använda sig av för att lyckas med sina förändringar. Vårt varmaste tips, som vi ser gör skillnad, är att skapa rutiner för hur arbetet med terminer och förändringar ska ske. För att skapa rutiner är det viktigt att dokumentera och utforma en arbetsgång som passar just er förening. Arbetsgången bör innehålla de ordinarie arbetsuppgifter som ska genomföras inför varje ny termin samtidigt som det bör finnas en handlingsplan som beskriver hur det nya förändringarna ska implementeras i föreningen. Här är det extra viktigt att se till att förändringarna är anpassade till föreningens värdegrund och att de kommuniceras ut till dess medlemmar för att minimera förvirringar.

För att arbeta med detta på ett enkelt sätt kan vi rekommendera att skapa checklistor. Vill du läsa mer om hur en checklista kan se ut och fungera så kan du kika in vårt tidigare inlägg om det HÄR

Planering – den gyllene nyckeln

Förutom att ha en stadig grund att stå på (rutindokumentet) kräver varje ny termin en ordentligt planering. I många fall börjar föreningar arbeta väldigt sent med sina nya terminer vilket speglas i det administrativa arbetet. Fördelar med att planera sitt föreningsår och börja arbeta med terminerna i god tid är att risken för misstag i de administrativa förberedelserna minimeras. Om föreningen däremot startar sin planering i god tid, med tydliga rutiner och hanterar sina förändringar kommer föreningen kunna leverera en fin start till sina medlemmar på ett effektivt, smidigt och professionellt sätt. Dessutom, utöver att det gynnar föreningens hjärta (medlemmarna), underlättar det även för styrelsens, ledarnas, volontärernas och eventuella anställda/konsulenters planering av verksamheten.

Hur gör ni?

Vi skulle mer än gärna vilja veta hur din förening gör för att underlätta nya terminer. Dela gärna med er av era erfarenheter!

Här finner du andra intressanta inlägg om nya terminer och utmaningar!

Avsluta terminsåret – så laddar ni om inför nästa
Skapar du struktur i din förening

5 tips på effektivisering av det dagliga arbetet